<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nye prognoser: Tesla og BYD vil parkere VW

Tesla og BYD vil dominere verdens elbilsalg de kommende årene. VW vil ikke engang ha en sjanse, ifølge nye prognoser.

Publisert 8. jan. 2024 kl. 13.37
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 251 ord
KAMPEN OM ELBILTRONEN: Bloomberg Intelligence trodde tidligere at Volkswagen ville passere Tesla allerede i år. Nå er prognosene noen helt andre. Her en Tesla Model Y Long Range og en VW ID.5 GTX. Foto: Håkon Sæbø

Amerikanske Tesla og kinesiske BYD vil dominere det globale elbilsalget i flere år, spår Bloomberg Intelligence, som nå tror de to produsentene vil holde tyske Volkswagen på god avstand til minst 2030.

Selv om BYD slo Tesla i salget av batterielektriske biler (BEV) i fjerde kvartal 2023, tror Bloomberg Intelligence også at Tesla vil ligge i tet på årlig basis frem til utgangen av inneværende tiår, ifølge Bloomberg.

BYD solgte 526.409 helelektriske biler i fjerde kvartal i fjor, mens Tesla-salget stoppet på 484.507.

I hele 2023 solgte Tesla rundt 1,8 millioner biler, mot BYDs rundt 1,6 millioner. Bloomberg Intelligence anslår at Tesla-salget vil øke til 5,8 millioner i 2030, mens BYD vil vokse til 4,2 millioner.

Tyskerne taper terreng

For VW er vurderingen nå at det tyske konsernet ikke engang vil være en utfordrer til topplassen i elbilsalget de kommende årene. For bare et halvannet år siden trodde Bloomberg Intelligence at VW ville kunne passere Tesla nå i 2024.

Deres nye prognoser tyder på at VW først vil nærme seg BYD i 2030, med et estimert elbilsalg på 4,1 millioner, foran Toyota med 3,5 millioner og Stellantis med 2,3 millioner.

Samtidig venter Bloomberg Intelligence-analytikerne at biler med forbrenningsmotor fortsatt vil være en dominerende faktor i bransjens inntjening.

«Økt BEV-rivalisering vil trolig gi intens priskonkurranse og presse marginene, og BEV-markedene kan fortsette å være fragmenterte, med Tesla som den eneste virkelig globale aktøren frem til eldre bilprodusenter lanserer skalerbare, nestegenerasjons plattformer i 2026–27,» heter det fra Bloomberg Intelligence-analytikerne, anført av Michael Dean.