<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bilistene flås og bompengene sløses

Med argumentet om at biltrafikken skal reduseres, har storbyene gjort seg fullstendig avhengige av bompengene fra de samme bilistene, skriver Tor Valdvik i KNA.

Publisert 21. feb. 2024 kl. 15.53
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 403 ord
KOSTER BILISTENE DYRT: Av bompengene i Oslo, går 98 prosent til sykkelveier og kollektivtiltak, poengterer KNA. Foto: NTB

Debattinnlegg: Tor Valdvik, samfunnskontakt i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA)

Bilistene subsidierer kollektivtransport i og rundt de største byene med milliarder årlig, med et tydelig mål om lavere biltrafikk og et incentiv til å velge kollektivt. Denne vinteren viser at bilistenes penger sløses bort på elendige kollektivløsninger. Når tilbudet som tilbys er så dårlig, svekkes legitimiteten til kollektivtransporten, men også bompengene politikerne har vedtatt til støtte for den.

Tor Valdvik. Foto: KNA

Kollektivtransporten i de største byene er subsidiert med milliarder årlig. I Oslo og Akershus er kollektivselskapet Ruter subsidiert av stat, kommune, fylkeskommune og… bilistene. Bompengene utgjør, ifølge Fjellinjen, i underkant av 10 prosent av Ruters årlige budsjett. Av bompengene i Oslo, går 98 prosent til sykkelveier og kollektivtiltak.

De siste månedene har kollektivselskapene i de største byene demonstrert at de, for å si det pent, har et solid forbedringspotensial. I Rogaland foreslår politikere at leddbussene bør parkeres når det er glatt, og at private busser kan leies inn for å unngå for dårlig kapasitet. Bussene er nemlig ikke konstruert for å bruke kjettinger.

Bomringene rundt de store byene er et eneste stort paradoks

Og Stavanger er ikke det eneste eksempelet. Med elbusser som ikke er egnet , og dropping av busser med firehjulstrekk av utenrikspolitiske hensyn , informasjonssvikt , innstilte T-baner, tog og busser , har reisende vært frustrerte – og det med god grunn. Nylig ble det kjent at Oslo kommune og Akershus krever en ekstern evaluering av busskaoset i hovedstaden. Dette støttes av KNA.

Bomringene rundt de store byene er et eneste stort paradoks. På den ene siden er det et tydelig uttalt mål at bomringene skal redusere biltrafikken i byene. Dersom man lykkes med dette målet, vil kollektivselskapene imidlertid miste sårt tiltrengt økonomisk surstoff til å drifte et adekvat alternativ til bilen. Denne vinteren har flere storbyer demonstrert at de ikke er oppgaven verdig.

KNA ønsker en satsing på sykkel, buss, trikk, og bane velkommen. Men når man pålegger bilistene så store kostnadsbyrder for å finansiere kollektivtransporten og tvinge bilistene over til kollektive transportformer, er det politikernes ansvar å sørge for at den alternative transporten er pålitelig og funksjonell.

Tor Valdvik

Samfunnskontakt i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA)