<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Medvind i havvind – tredoblet resultatet

Cadeler fyrer på alle sylindre og tredoblet resultatet i første halvår, selv etter en kraftig oppbemanning og investeringer i flåten. Selskapet er utsolgt de neste par årene.

Publisert 29. aug. 2023 kl. 07.40
Oppdatert 29. aug. 2023 klokken 16.24
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 650 ord
GODE UTSIKTER: Konsernsjef Mikkel Gleerup i Cadeler er fullbooket ut neste år, og har bestilt nye havvindskip. Foto: CADELER

 

– Vi har hatt et godt første halvår, med 100 prosent oppetid og god etterspørsel. Kundene trenger mer service enn vi klarer å levere, sier konsernsjef Mikkel Gleerup.

Havvindselskapet Cadeler, som verdsettes til nær 8 milliarder kroner på børsen, fikk et resultat før skatt på 30 millioner euro i første halvår, opp fra 10 millioner euro i samme periode i fjor. Tredoblingen kommer av 57 prosent topplinjevekst, justert for en 46 prosent økning i antallet ansatte. I tillegg kommer investeringer i flåteoppgradering.

Selskapet eier to skip for transport og installasjon av havvindturbiner, og disse skal oppgraderes med nye kraner i løpet av høsten. Samtidig har det fire nye skip under bygging, med levering i 2024 og 2025.

Høyner guiding

Positive utsikter for resten av året får selskapet til å justere opp sine forventninger til inntekter og driftsresultat for 2023.

– Og det til tross for at vi tar ut begge skipene i en periode for å montere kraner. Vi vil ha to skip i operasjon i tre kvartaler i andre halvår, men oppnår likevel et godt resultat, sier Gleerup.

Nå ventes inntektene i år å bli på mellom 95 og 103 millioner euro – en oppjustering på rundt 10 millioner fra prognosen i mars. Driftsresultatet før av- og nedskrivninger ventes til mellom 41 og 49 millioner euro.

Oppjusteringen skyldes at kundene utøver flere opsjoner enn ventet i kontraktene.

– Vi venter at etterspørselen vil forbli høyere enn tilbudet i overskuelig fremtid, forteller Gleerup.

Enkelte havvindprosjekter har opplevd forsinkelser, men dette har ikke slått negativt ut for Cadeler.

– På et av prosjektene våre medførte det for eksempel at vi kunne gjøre 50 prosent mer på kontrakten. Så forsinkelser gir også muligherer hvis man har tilgjengelig kapasitet, sier Cadeler-sjefen.

Ser på jobber i 2027

I første halvår fullførte selskapet installasjonen av havvindparkene Seagreen på britisk sokkel og Hollandse Kust Zuid på nederlandsk sokkel. Sistnevnte tok rekorden for verdens største offshore vindpark i drift, med en kapasitet på 1,5 GW.

I april annonserte Cadeler en endelig avtale med Ørsted for to transport- og installasjonskontrakter for havvindparken Hornsea 3 i Storbritannia, med en verdi på 5–700 millioner euro. Den første kontrakten gjelder både transport og installasjon av fundamenter til vindturbinene, noe som for første gang gjør selskapet til en fullserviceleverandør innen fundamenter.

– Verdien kan ikke overdrives, sa Gleerup til Finansavisen den gang.

Selskapet sitter nå med en ordrebok på 1,22 milliarder euro, mot 547 millioner euro i august i fjor.

– For neste år og året etter er vi «fully booked», så vi ser på 2027 og videre fremover, sier Cadeler-sjefen.

Fullfører Eneti-deal

Cadeler er i ferd med å slå seg sammen med Eneti, som vil tilføre flåten to installasjonsskip og ytterligere to nybygg. Fusjonen ventes gjennomført i løpet av inneværende halvår.

Oppgjøret for transaksjonen skjer i aksjer, hvor bytteforholdet er 3,41 Cadeler-aksjer pr. Eneti-aksje. Etter sammenslåingen vil aksjonærene i Cadeler og Eneti eie henholdsvis 60 og 40 prosent av det kombinerte selskapet.

Byggingen av Cadelers fire skip går etter planen, og selskapet har fullfinansiert det første bygget. Gleerup har ikke støtt på finansieringsutfordringer.

– Vi har opplevd sterk etterspørsel fra bankene, og endrer ingen planer som følge av motvind i deler av industrien, sier konsernsjefen, og bekrefter at DNB er blant bankene.

Han mener også at Cadeler er i en god posisjon med tanke på flåteveksten.

– Det er ikke så mange som snakker om nybygg mer, og det er positivt for de som har bestilt skip.

Cadeler

(Mill. EUR)1. H./231. H./22
Driftsinntekter67,843,0
Driftsresultat (EBIT)29,412,6
Resultat før skatt29,69,8
Resultat etter skatt29,69,8

Cadeler

  • Eier to fartøyer for transport og installasjon av offshore vindturbiner. Har i tillegg fire skip under bygging med levering i 2024 og 2025.
  • Ble skilt ut fra det Singapore-baserte konsernet Swire Pacific Ocean og børsnotert som eget selskap på Oslo Børs i november 2020.
  • Er i ferd med å slå seg sammen med Eneti.
  • Har en børsverdi på nesten 8 milliarder kroner.
  • Største eier er BW Group gjennom selskapet BW Altor, med 30,3 prosent av aksjene.