<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kraftig inntektshopp for Zara-eier Inditex

Zara-eier Inditex så en økning på både topp- og bunnlinjen i 2022. Asia var den eneste regionen med negativ vekst grunnet nedstengning.

Publisert 16. mars 2023 kl. 20.10
Oppdatert 16. mars 2023 klokken 20.29
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 211 ord
VERDENS STØRSTE: Inditex er verdens største klesskjede. FOTO: Dmitri Lovetsky

Den spanske klesgiganten Inditex, som står bak merkevarer som Zara, Massimo Dutti og Pull & Bear, så en økning på 27 prosent i nettoresultatet for 2022. 

Kina var «svært utfordrende» i fjor på grunn av nedstengninger, i følge adm. direktør Oscar Maceiras. Konsernsjefen ser i midlertid lyst på fremtiden:

– Moteetterspørselen, moteappetitten fortsetter å være sterk der, og det vil forbli et kjerneområde for Inditex, sa Maceiras.

Inditex reduserte også antall leverandører, fabrikker og arbeidere i Kina i fjor, samtidig som det lagde nye avtaler med nye leverandører i Bangladesh og Tyrkia. 

USA drar opp

USA har vært en stor bidragsyter til økt vekst for motekonsernet. Før pandemien (2018) sto landet for 1,1 prosent av selskapets overskudd etter skatt. I 2022 hadde andelen økt til 7,9 prosent.

Den spanske motehandleren Mango, en privateid konkurrent av Inditex, sa for øvrig forrige uke at det ville ha sitt hovedfokus på utvidelse i USA etter å ha stengt sine to siste butikker i Kina i fjor. 

Inditexs fem største markeder etter overskudd i 2022 var Spania, etterfulgt av Nederland, Sveits, USA, Mexico og Storbritannia. Polen, Portugal og Japan var blant de få markedene der overskuddet falt. 

Selskapet omsatte for 32,6 milliarder euro, tilsvarende en økning på 18 prosent fra fjoråret. Sammenligner man med et normalår som 2019, økte inntektene med 15 prosent.