<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Straffes på børs etter skuffende tall

Hennes & Mauritz øker salget – men målt i lokale valutaer er veksten svakere enn ventet.

Publisert 15. mars 2023 kl. 10.13
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 205 ord
LOKAL SKUFFELSE: Målt i lokale valutaer var salgsveksten svakere enn ventet i første kvartal. Her fra en H&M-butikk i Hongkong. Foto: Bloomberg

Hennes & Mauritz-gruppen økte omsetningen med 12 prosent til 54.872 millioner svenske kroner i regnskapsmessige første kvartal, som for den svenske klesgiganten går fra 1. desember til 28. februar.

I lokale valutaer var salgsoppgangen imidlertid på bare 3 prosent.

Ifølge Nyhetsbyrån Direkt hadde analytikere ventet en salgsvekst i lokale valutaer på 4,5 prosent. Veksten i lokale valutaer for ett år siden var til sammenligning på 18 prosent.

Konsensus for totalomsetningen var på 54.529 millioner svenske kroner.

Ekskludert Russland, Belarus og Ukraina var salgsveksten nå på 16 prosent i svenske kroner og på 7 prosent i lokale valutaer.

H&M-aksjen faller rundt 6 prosent på Stockholm-børsen etter salgstallene.

Ved utgangen av kvartalet hadde H&M 4.414 butikker, ned fra 4.721 ett år tidligere.

H&M-gruppen omfatter merkenavnene COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M Home og Arket samt outletsatsingen Afound.

Større vekst hos konkurrenten

H&M-konkurrenten Inditex har også fremlagt tall onsdag. Den spanske Zara- og Massimo Dutti-eieren har rapportert om en salgsvekst på 13,5 prosent i lokale valutaer i perioden 1. februar til 13. mars, ifølge Nyhetsbyrån Direkt. Justert for virksomhetene i Russland og Ukraina var veksten på 17,5 prosent.

Inditex har dessuten fremlagt 2022-tall, som viser en 27 prosents økning i overskuddet og en inntektsvekst på 18 prosent til 32,6 milliarder euro.