Kleskjempen Inditex, der Zara er flaggskipet, leverte et resultat etter skatt på 2.513 millioner euro i sitt første halvår (som endte 31. juli), opp fra 1.804 millioner euro i samme periode i fjor.
Driftsresultatet (EBIT) gikk fra 2.431 til 3.164 millioner euro, etter at salgsinntektene steg fra 14.845 til 16.851 millioner euro. Bloomberg-konsensus pekte mot 2.460 millioner euro i resultat etter skatt og en topplinje på 16.650 millioner euro.
Aksjen ned
Markedet reagerer likevel med å sende aksjen ned nesten 3 prosent på Madrid-børsen onsdag formiddag. Sentimentet på Europa-børsene er heller labert onsdag, i påvente av viktige inflasjonstall fra USA.
Selskapet skriver i rapporten at vår- og sommerkolleksjonene ble godt mottatt av kundene, og at salget utviklet seg positivt på tvers av alle geografiske områder og konsepter – både i butikk og på nett. Målt i konstant valuta steg salget 16,6 prosent.
Zara solgte for 12.362 millioner euro i første halvår, tilsvarende over 73 prosent av totale salgsinntekter.
Inn i rekken
Salget av høst- og vinterkolleksjonen i periodene 1. august-11. september steg 14 prosent (i konstante valutatermer) sammenlignet med samme periode i fjor.
De sterke Inditex-tallene føyer seg inn i rekken av europeiske klesmerker med positive tall i andre kvartal. Hugo Boss og Next høynet guidingen i august, i tillegg til at flere konkurrenter la frem resultater som toppet forventningene. Samtidig sliter mindre kjeder og enkeltbutikker med å holde tritt med inflasjonen.
– Minst 24 merker har begjært seg selv konkurs eller har vært under restrukturering siden juni i fjor, sier Bank of America-analytiker Geoffroy de Mendez til Bloomberg.
USA-planer
Nye kjøpemønstre i form av at forbrukere handler mindre i kjøpesentre har fått Inditex til å kutte antallet butikker med en fjerdedel for å fokusere på større, mer effektive lokasjoner. I fjor åpnet eksempelvis Zara sin største boutique noensinne i Madrid.
Samtidig kan stadig flere plagg handles bare på nett. I USA, der Massimo Dutti-kjeden ikke er fysisk tilstede, kan kundene handle på Zaras nettbutikk. Netthandelen er for øvrig hovedforklaringen til at USA nå har blitt det nest største markedet for Inditex, målt i salg.
I tillegg satser konsernsjef Oscar Garcia Maceiras på å styrke den amerikanske tilstedeværelsen med å åpne 10 nye butikker og å bygge ut ytterligere 13. Planen, som etter planen skal fullføres i løpet av 2025, bekymrer Barclays-analytiker Nicolas Champ. Han peker ifølge nyhetsbyrået på at mer tilbakeholdne forbrukere, og at flere detaljhandelsaktører i det siste har levert skuffende resultater og svakere guiding.