<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

H&M-kursen stiger, tross svak september

Lønnsomhetsfokus og bedre lagerstyring medførte at driftsresultatet i tredje kvartal overrasket positivt, og onsdag var butikkaksjen opp med 3 prosent.

Publisert 27. sep. 2023 kl. 17.02
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 294 ord
PÅVIRKES AV VÆRET: Uvanlig varmt vær i viktige markeder skal ha bidratt til at H&Ms salg i september var rundt 10 prosent lavere enn for et år siden. Foto: Bloomberg

H&M var blant onsdagens børsvinnere, etter at den svenske kleskjeden la frem sitt regnskap for kvartalet som ble avsluttet 31. august. I tillegg fikk vi en oppdatering for salget i september. I denne måneden ligger omsetningen, målt i svenske kroner, an til å bli 10 prosent lavere enn for et år siden. Uvanlig varmt vær i viktige europeiske markeder hadde noe av skylden, mens stengingen av H&Ms russiske butikker trakk fra 4 prosentpoeng.

I tredje kvartal var driftsresultatet uansett opp med 58 prosent, noe som var litt over konsensusestimatet. Omsetningsveksten på 6 prosent skyldtes imidlertid hovedsakelig at den svenske kronen svekket seg. Toppsjef Helena Helmersson påpekte at ledelsens fokus i tredje kvartal var på lønnsomhet og mer effektiv lagerstyring. Aksjekursen steg med godt over 3 prosent.

I Nederland erklærte en domstol at NN Group har solgt særskilte forsikringsprodukter uten tilstrekkelig å opplyse om kostnadene og fradragene. NN vil anke avgjørelsen, men den førte likevel til at aksjen stupte 16 prosent. I samme sektor fikk Aegon en nedtur på 4 prosent, mens ASR Nederland tapte 11 prosent.

I USA falt de lange rentene noe tilbake, tross overraskende sterke ordrer for varige goder i august. Likevel var S&P 500- og Nasdaq-indeksene ved firetiden tilnærmet uendrede. Enkelte mediaselskaper gjorde det bedre, etter at manusforfatternes laug avsluttet streiken som begynte i mai. Warner Bros. Discovery og Paramount fikk kursløft på 2-3 prosent.

I handelsbransjen var Costco opp med nesten 2 prosent. I sitt fjerde regnskapskvartal slo USAs nest største butikkjede forventningene på både topp- og bunnlinjen. Salget i de amerikanske hypermarkedene økte imidlertid med bare 0,2 prosent på en like-for-like basis. Mer granulær statistikk viser at kundetrafikken faktisk steg med 5 prosent fra samme periode i fjor, men dette ble i høy grad oppveid av at den gjennomsnittlige transaksjonssummen krympet med 4,5 prosent.