<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Taper 2,2 mrd. i uken på streik

Lørdag kveld ble Stellantis enige med UAW om å avslutte streiken, men hos GM trappes den opp. Nå venter GM at streiken vil koste dem 2,2 milliarder i uken. 

Publisert 29. okt. 2023 kl. 09.11
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 496 ord
KOSTBAR STREIK: Hittil har streiken kostet GM og konsernsjef Mary Barra 9 milliarder kroner, men fremover hevder bilkjempen at det vil koste dem over 2 milliarder kroner i uken,  Foto: Bloomberg

Bare noen timer etter at fagforeningen UAW (United Auto Workers) kom til enighet med Stellantis, valgte den samme fagforeningen å utvide streiken hos konkurrenten General Motors, melder Bloomberg. 

Lørdag kveld ble det kjent at arbeidere ved selskapets lokaler i Spring Hill, Tennessee går ut i streik etter at forhandlingene ennå ikke har ført frem etter seks uker. Ved fabrikken produserer bilkjempen mellomstore SUV-er og den elektriske Cadillac Lyriq. 

FÆRRE PRODUSERTE? Ved GMs anlegg i Spring Hill, Tennessee produserer de blant annet Cadillac Lyriq. Foto: Bloomberg

Enige med Ford og Stellantis

GM er nå det eneste selskapet hvor de ansatte fortsatt streiker, etter at UAW har kommet til enighet med både Ford og Stellantis den seneste uken. Ford ble enige med fagforeningen onsdag 25. oktober, mens Stellantis ble enige lørdag 28. etter at selskapet hadde gitt etter på jobbsikkerhet. Avtalene må fremdeles stemmes over av selskapenes fagforeningsmedlemmer.

Streikene har kostet bransjen milliarder av dollar. Tidligere denne uken hevdet GM at streiken hadde kostet dem 800 millioner dollar, og at den fremover vil koste minst 200 millioner dollar i uken. 

For å sikre seg mot en eventuell oppskalering av streiken økte GM i begynnelsen av måneden kassakreditten sin til 6 milliarder dollar frem til oktober 2024.

Saftig lønnsøkning

Akkurat som sine konkurrenter i Stellantis og Ford er GM blitt enige med UAW om en lønnsøkning på 25 prosent i tillegg til levekostnadsjusteringer. Men forhandlingene skal ha blitt forsinket over uenigheter rundt saker som omhandler midlertidige ansatte, skriver Bloomberg.

Konsernet har flere midlertidige ansatte enn sine konkurrenter, og hevder det ville være for dyrt å gi dem en lønnsøkning på 150 prosent, eller mer, slik Ford og Stellantis har tilbud. Opptil 10 prosent av GMs arbeidsstyrke er midlertidige ansatte. 

«Vi er skuffet over UAWs handling i lys av den fremgangen vi har gjort. Vi har fortsatt å forhandle i god tro med UAW, og vårt mål er fortsatt å nå en avtale så raskt som mulig,» heter det i en uttalelse fra GM. 

Tok ut 70 ansatte

70 ansatt ved selskapets lokaler i Spring Hill gikk ut i streik i helgen. Til sammen er det rundt 3.200 fagforeningsarbeidere ved anlegget. 

Før UAW kom til enighet med både Stellantis og Ford omfattet streiken mer enn 45.000 arbeidere ved åtte monteringsfabrikker og 38 distribusjonsanlegg. Spring Hill er den niende monteringsfabrikken som blir rammet av streiken, skriver Bloomberg.

På grunn av de voldsomme tapene i forbindelse med streiken har både GM og Ford trukket guidingen sin for året, etter tidligere har sett for seg et overskudd på henholdsvis 14 og 11-12 milliarder dollar.

Både GM og Ford har også hatt et elendig år på børsen. GM-aksjen har falt 30 prosent hittil i år, mens Ford har falt nesten 15 prosent. Stellantis har derimot steget 23 prosent på børsen i løpet av året.