Subway har i dag inngått en endelig avtale om å bli kjøpt opp av private equity-selskapet Roark Capital, ifølge en melding.
«Transaksjonen representerer et betydelig skritt i Subways flerårige transformasjonsreise, da den kombinerer Subway sin globale tilstedeværelse og merkestyrke med Roark sin dype ekspertise innen restaurant- og franchisemodeller,» skriver selskapet.
Roark er ikke ukjent med investeringer i restauranter og mat. Blant selskapene i porteføljen er saltkringleleverandøren Auntie Anne's, smørbrødkjedene Arby's og Jimmy John's, samt iskremmerkene Baskin-Robbins og Carvel.
Tidligere denne uken skrev Finansavisen at kjøpssummen skal ha vært på 9,6 milliarder dollar. Dette tilsvarer nærmere 102 milliarder kroner målt i dagens kurser.
J.P. Morgan fungerer som finansiell rådgiver, og Sullivan & Cromwell LLP fungerer som juridisk rådgiver for Subway.
Sterk vekst
Siden 2019 har John Chidsey, den første Subway-sjefen som ikke er fra en av gründerfamiliene, jobbet med å restrukturere driften. Menyene er forbedret og ulønnsomme restauranter stengt ned, først og fremst i USA.
Samtidig har Chidsey store, internasjonale planer. Ifølge Wall Street Journal har han siden 2021 signert 15 avtaler med internasjonale franchiser, og sikter mot å åpne rundt 9.000 restauranter basert på disse avtalene – deriblant nesten 4.000 restauranter i Kina over de neste 20 årene.
Nylig kunne Subway kunngjorde sitt tiende sammenhengende kvartal med positiv vekst i salg fra eksisterende lokasjoner.
Ryktene om et salg av Subway svirret også i 2021, men ble da avvist av eierne.