<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Salget til værs i Europa

Elbilnyheten EX30 har gitt et kraftig løft for Volvo Cars i Europa. Globalt øker salget også – med nesten 30 prosent.

Publisert 6. mai 2024 kl. 17.00

Volvo Cars økte salget med 27 prosent i april, melder den svenske bilprodusenten mandag.

SLÅR AN: Volvo EX30. Foto: volvo

Antallet salg globalt endte på 65.838, der de elektrifiserte modellene – både de helelektriske og plugg-inn-hybridene – sto for 48 prosent. De helt elektriske bilene utgjorde 26 prosent av totalen.

Salgsveksten skyldtes hovedsakelig sterk utvikling på det europeiske markedet og godt salg av den helelektriske SUV-modellen EX30.

I Europa opplevde Volvo Cars en salgsvekst på hele 65 prosent, til 34.238 biler, med EX30 som deres mestselgende modell i regionen i forrige måned. Globalt var EX30 Volvo Cars' tredje mest solgte bil i april, bak XC60 og XC40.

Bilen var forøvrig den mest solgte bilmodellen i Norge i april.

I USA var Volvos salgsvekst i april på langsommere 10 prosent, med plugg-inn-hybridene som viktigste bidragsyter. I Kina gikk salget imidlertid tilbake 3 prosent, sammenlignet med april i fjor.

Volvo Cars-aksjen stiger rundt 1 prosent på salgsoppdateringen. Hittil i år er den svenske bilaksjen opp rundt 16 prosent.

På vei mot å nå målet

– Dette resultatet viser at vi gjør gode fremskritt med vår guiding om en salgsvekst på minst 15 prosent for helåret 2024, sier Björn Annwall, kommersiell direktør og visekonsernsjef i Volvo Cars.

Samlet hittil i 2024 har Volvo Cars nå solgt 214.914 biler globalt – en økning på 16 prosent fra januar–april i fjor.

Til sammenligning endte totalen på 708.716 i fjor, som var ny rekord for selskapets globale salg.