<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ferrari straffes etter nye tall

Aksjen faller i både Milano og New York etter svake kinesiske salgstall. Inntekter og inntjening var imidlertid som ventet, og superbilprodusenten gjentar årets guiding.

Publisert 7. mai 2024 kl. 14.24
Oppdatert 7. mai 2024 klokken 14.33
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 358 ord
HOLDER FARTEN: Salget øker i Europa og Amerika, men faller tungt i Kina. Samlet var det minimal endring i Ferrari-salget i første kvartal. Foto: Håkon Sæbø

Den italienske luksussportsbilprodusenten Ferrari har fremlagt førstekvartalstall som viser en inntektsvekst på 11 prosent til 1.585 millioner euro og en resultatvekst på 19 prosent til 352 millioner euro.

Det justerte driftsresultatet før av- og nedskrivninger (ebitda) endte på 605 millioner euro, en vekst på nær 13 prosent fra første kvartal i fjor.

Både inntektene og ebitda-resultatet var på nivå med analytikernes forventninger, ifølge Bloomberg.

Totalt leverte Ferrari 3.560 biler i løpet av kvartalet – på nivå med samme kvartal i fjor. I ettertid har bilprodusenten lansert de nye, V12-motoriserte modellene 12Cilindri og 12Cilindri Spider.

FERRARI-SJEF: Benedetto Vigna, her poserende foran en Ferrari Daytona SP3. Foto: Bloomberg

Verdi før volum

Benedetto Vigna, adm. direktør i Ferrari, beskriver starten på 2024 som veldig positiv.

«Inntekter og overskudd viser tosifret vekst med stabile leveranser. Dette ble oppnådd med en enda sterkere produkt- og landmiks samt større bidrag fra personaliseringer,» sier Vigna i en kommentar til de ferske kvartalstallene.

Han tilføyer at Ferrari fortsetter å lykkes med strategien der verdi prioriteres foran volum.

Guidingen holdes imidlertid uendret. Selskapet venter inntekter på opp mot 6,4 milliarder euro i 2024, mens det justerte ebitda-resultatet ventes til opp mot 2,45 milliarder euro.

Salgssvikt i Kina

Av de 3.560 bilene som ble levert i løpet av januar, februar og mars, gikk 1.573 til regionen Europa, Midtøsten og Afrika, mens 997 gikk til det amerikanske kontinentet. Dette tilsvarer økninger på henholdsvis 3 og 4 prosent i de to regionene.

I Fastland-Kina, Hongkong og Taiwan sank salget derimot 20 prosent til 317 biler, mens det var tilnærmet uendret salg i resten av Asia og Stillehavsområdet – med 673 leveranser.

De svakere asiatiske tallene kan forklare Ferrari-aksjens fall på opp mot 5 prosent på Milano-børsen tirsdag. Superbilaksjen er også notert i New York, der den er ned rundt 4 prosent i førhandelen.