<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
LIKT OG ULIKT: Audi e-tron 50 Sportback og BMW iX3 er konkurrenter, men det er store forskjeller både når det gjelder utseende og teknikk. Foto: Håkon Sæbø

BMWs elektriske SUV mot Audis bestselger: – Vinneren vil kanskje overraske noen

BMW iX3 og Audi e-tron 50 Sportback er begge relativt rimelige premium SUV-er, men det er flere forskjeller.

Publisert 2. jan. 2021 kl. 13.50
Oppdatert 22. mars 2021 klokken 11.41
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1250 ord

Når BMW på nyåret introduserer sin nye elbil iX3 i Norge, gjør de det i et marked og ikke minst et segment hvor festen allerede har vart lenge. Tesla Model X begynte vorspielet allerede i 2015, før Jaguar I-Pace, Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC dukket opp i 2018 og 2019.

Skal du komme så sent til festen og by opp Audi e-tron 50 Sportback til dans, bør du helst ha med noe spesielt. Det har da også BMW, men å stille med valsesko til stepping er mer overraskende enn spesielt. Likevel kan det hende at vinneren vil kanskje overraske noen.

Tohjulsdrift

Den største overraskelsen er nemlig at de dropper firehjulstrekk, da premiumsegmentet generelt, SUV-er spesielt og kostbare elbiler utelukkende har drift på alle fire. Argumentet er at de færreste kjøper slike biler på grunn av terrengegenskapene, mens drift på kun to hjul har en rekke andre fordeler.

BLÅTT: Bortsett fra noen små, blå detaljer og visning av elfunksjoner i skjermene, er det lite som skiller en iX3 fra sitt fossile opphav. Foto: Håkon Sæbø

Blant disse er lavere vekt, attraktiv pris og ikke minst lang rekkevidde. BMWs fokus på effektivitet i det de kaller femte generasjon eDrive, har bedret regenereringen og økt effekten med 30 prosent i forhold til vekten på deres egen i3.

Det betyr at de med et batteri som er 15 prosent større enn e-trons, får 47 prosent eller 150 kilometer lenger rekkevidde.

BMW trekker også frem at den lavere vekten har flere fordeler når det gjelder kjøreegenskaper, mens de lanserer en bil med mye utstyr og relativt lite ekstrautstyr til en konkurransedyktig pris.

Vinterlandet

Mye av dette er nok viktig og riktig i et globalt bilmarked, men i Norge hvor elbilpenetrasjonen er skyhøy og klimautfordringene ekstreme er det en grunn til at firehjulstrekk er populært.

LEKKERT: Interiøret i Audi e-tron preges av flere store, blanke flater omgitt av skinn og andre solide materialer. Foto: Håkon Sæbø

Audi e-tron 50 har i tillegg luftfjæring som gjør at du kan heve bilen når hytteveien får dype hjulspor, snødybden blir høy eller brøytekantene harde. Selv om du vanligvis kommer deg frem med tohjulsdrift på glatt føre, går det fortere og tryggere med drift på alle fire.

KOMFORT: Audi lager deilige, elektrisk justerbare seter i skinn og alcantara. Foto: Håkon Sæbø

Vinter i Norge byr dessuten ofte på kuldegrader, noe som har stor påvirkning på rekkevidden. Av naturlige årsaker fikk vi ikke testet dette på Østlandet i november, men med inntil 120 kW hurtiglading for e-tron og 150 kW for iX3, betyr det at de virkelig lange turene ikke behøver å bli mer forsinket enn det en pølse-, bolle- eller tissepause medfører.

Kjøreglede

Til tross for disse forskjellene vil både BMW iX3 og Audo e-tron 50 Sportback dekke mange av de samme behovene. I dette tilfellet komfortabel og luksuriøs transport for en hel familie, ytelser og kjøreglede for den kravstore, samt rekkevidde til å dekke alle normale og praktiske behov.

FORSKJELLIGE: Audi e-tron 50 Sportbacks coupé-fasong er mer tiltalende enn BMW iX3s tradisjonelle SUV-linjer. Foto: Håkon Sæbø

Med en matchvekt på 217 færre kilo har BMW iX3 noen åpenbare fordeler i svinger og ved nedbremsing. Selv om vekten er 250 kilo høyere enn for den fossile X3, er tyngdepunktet senket med 74 millimeter. Det begrenser vinglingen fra side til side, selv om sentrifugalkraften øker.

Med trekkraft kun på bakhjulene mister den riktignok muligheten til å trekke fronten inn i svingen, men BMW har ikke glemt hvordan kjøreegenskaper skapes med bakhjulstrekk. Ytre bakhjul presser i stedet fronten inn og du kan bruke gasspedalen relativt aktivt.

NICE ASS: Audi e-tron Sportback avsluttes skrått og elegant med en liten integrert spoiler og tøffe LED-lys. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)
NICE ASS: Audi e-tron Sportback avsluttes skrått og elegant med en liten integrert spoiler og tøffe LED-lys. Foto: Håkon Sæbø

Kombinert med progressiv styring, solide fjærer og adaptive støtdempere er det en fornøyelse å kjøre bilen på svingete landeveier. Størrelsen på felgene og type dekk har også betydning for kjøreegenskapene, men også komfort og rekkevidde.

Det gjelder også e-tron, men her vil luftfjæringen senke bilen i høye hastigheter med de fordeler det medfører. Den vil også redusere den nevnte krengningen, sluke ujevnheter og øke komfortnivået, litt avhengig av dine innstillinger.

VALGFRITT: I midtkonsollen kan du velge mellom flere kjøreprogram og ønsket regenerering for kjøring med en pedal. Foto: Håkon Sæbø

Elegant

Smak og behag skal man være forsiktig med å diskutere, men å påstå at e-tron Sportback er tøff og elegant tør vi. Lekre linjer, mørke felger og kule lykter bidrar til dette, sammen med den lange coupélinjen.

Større felger, LED Matrix-lys, virtuelle sidespeil og todelt glasstak kan også pynte bilen, sammen med det meste av øvrig ekstrautstyr fra Audis rikholdige liste.

Hos BMW har de vært litt mer sparsommelige med ekstrautstyret, men standardutstyret på innstegsmodellen Charged er egentlig greit nok. I kampanjemodellen Fully Charged Edition og toppmodellenen Charged Plus får du med hengerfeste, takrails og en rekke design- og interiørdetaljer.

Utvendig ser elbilen omtrent ut som opphavet, med unntak av en delvis tett nyregrill og noen blå designelementer du kan velge bort.

UPRAKTISK: Litt lavere takhøyde bak og mindre bagasjeplass er prisen å betale for en dritlekker bil. Foto: Håkon Sæbø

Innvendig vil førermiljøet heller ikke sjokkere BMW-sjåfører. Oversiktlig, omfattende og brukervennlig er beskrivelser som passer på de mange kjøre- og komfortsystemene. Disse betjenes med knapper, berøring, stemmen, kommandohjulet mellom setene eller gestikuleringskontrollen.

Trivelig

Klimaanlegget, volumknappen og en rekke forhåndsinnstillinger sitter i midtkonsollen, mens vindusheiser og lysbrytere sitter der du tror. Med elektrisk justerbare sportsseter i skinn og plastfaktoren på et lavmål, blir det trivelig bak det tykke skinnrattet.

MILJØBIL: Nyregrillen er delvis tettet igjen, mens de blå detaljene kan velges bort hvis man ikke vil flagge miljøvennligheten. Foto: Håkon Sæbø

Inne i e-tron 50 er det også trivelig i den romslige kupeen, med behagelige sportsseter med elektrisk justering. Store og blanke digitale berøringsflater omgitt av skinn, alcantara og polstrede materialer ser bra ut.

Oppgraderte skinnkvaliteter og skinnpakker på dashbord, dører og flere paneler kan også bestilles. Det kan også dekorinnlegg, innvendig belysning, head-up-display og Bang & Olufsen-anlegg, noe som øker opplevelsen, men også prisen.

ALTERNATIVER: Betjeningen i BMW kan skje med knapper, brytere, stemmen, berøring og gestikulering. Foto: Håkon Sæbø

Avgjørende

Lenger rekkevidde trumfer derfor firehjulstrekk i denne duellen, men Audi har og BMW vil få flere alternativer, så kampen er ikke over.

Audi e-tron 50 Sportback

Motor To elmotorer, firehjulsdrift

HK/kW/Nm 313/230/540

0-100 km/t 7,0 sek.

Toppfart 190 km/t

Vekt 2.402 kg

L/B/H 490/193/161 cm

Batteri (netto) 64 kWh

Rekkevidde WLTP 313 km

Ladekapasitet 120 kw

Tilhengervekt 1.800 kg

Bagasjerom 660+60/1.725 liter

  • Pris

Rimeligste 599.900 kr

Denne modellen kr

Denne med utstyr kr

  • Pluss

Pris

Fremkommelighet

Luftfjæring

  • Minus

Rekkevidde

Vekt

Takhøyde bak

  • Design

Kul SUV Coupé med linjer og detaljer det er lett å like.

  • Førermiljø

Stramt, blankt og lekkert med mye utstyr og mange tilvalg.

  • Kjøreegenskaper

Preges av vekten, men luftfjæringen kompenserer godt på flere måter.

  • Ytelser

Tregere enn de fleste konkurrentene, men kjapp nok.

  • Plass

En av de større elbilene på markedet med praktiske løsninger.

  • Mye for pengene

Stor og kul SUV, men kortere rekkevidde frister mindre.

  • Konklusjon 7

Ekte SUV hvor rekkevidden er i korteste laget.

BMW iX3

Motor Elmotor, bakhjulsdrift

HK/kW/Nm 296/210/400

0-100 km/t 6,8 sek.

Toppfart 180 km/t

Vekt 2.185 kg

L/B/H 473/189/167 cm

Batteri (netto) 74 kWh

Rekkevidde WLTP 460 km

Ladekapasitet 150 kw

Tilhengervekt 750 kg

Bagasjerom 510/1.560 liter liter

  • Pris

Charged 571.720 kr

Charged Plus 627.720 kr

Fully Charged Edition 609.000 kr

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Rekkevidde

Førermiljø

  • Minus

Tohjulstrekk

Ytelser

Hengervekt

  • Design

Klassisk X3 SUV med enkelte blå detaljer og lukket nyregrill.

  • Førermiljø

Klassisk BMW med mye utstyr og god materialkvalitet.

  • Kjøreegenskaper

Forsvarer merkets gode navn og rykte.

  • Ytelser

Tregere enn konkurrentene, men rask nok.

  • Plass

Både plassen og fleksibiliteten er mer enn god nok.

  • Mye for pengene

Med den rekkevidden og det utstyrsnivået er den attraktiv.

  • Konklusjon 8

Har det meste, bortsett fra firehjulsdrift.