<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kjøpte Lamborghini til nær 4 millioner

Etter å ha bygget opp et eiendomsimperium på 35 milliarder har Edgar Haugen har gått til innkjøp av den råeste SUV-en som er å oppdrive.

Publisert 25. sep. 2020 kl. 15.09
Oppdatert 28. sep. 2020 klokken 11.14
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 453 ord
IKKE MDG-VENNLIG: – Ingen klarer å kjøre den bilen så pent. Dette er et solid bensinsluk og slipper ut 292 gram CO2, hvilket er vanvittig mye. Nesten ingen andre biler klarer å få så høyt utslipp, sier Finansavisen Motor-journalist Håkon Sæbø om Lamborghini Urus. Foto: Håkon Sæbø

«Lamborghini bruker tyrefekterbegreper og oksenavn til sine modeller, men du behøver ikke stikke et spyd i nakken på Urus og vifte med et rødt teppe for å få den til å reagere. Det holder å trykke gasspedalen hardt inn», skrev Finansavisen Motor under test av Lamborghini Urus.

Edgar Haugen har bygget opp et eiendomsimperium som nylig er verdsatt til 35 milliarder kroner med nettoverdier for 15 milliarder, ifølge Kapital. Nå har han nettopp fått levert Lamborghini-SUV-en til tett oppunder 4 millioner kroner.

SPORTSLIG KROPP MÅ HA SPORTSLIG BIL: Det er ingenting å si på hverken bilparken eller formen til Edgar Haugen som har egen rulleskimølle på kontoret. Her avbildet under Marcialonga i fjor. Foto: Fotostudio3.com

– Den tøffeste SUV-en

Hittil er det registrert 13 nye og fire bruktimporterte Urus-er i Norge. Edgar Haugen bekrefter sitt Urus-kjøp overfor Finansavisen.

Dette er et solid bensinsluk og slipper ut 292 gram CO2, hvilket er vanvittig mye
Håkon Sæbø, Finansavisen Motor

– Bilen har 650 hestekrefter. Det er noe av det villeste man kan kjøre med terrengegenskaper. Det er rimelig bredskuldrede greier, sier Finansavisen Motor-journalist Håkon Sæbø som testet bilen for alt den var verdt som splitter ny i Norge.

– Hva har Haugen i vente?

– Hvis det noe mål i seg selv, så kjører den godt fra Christen Sveaas i hans Rolls-Royce.

– Han må prøve å være disiplinert slik at han unngår å miste førerkortet.

Finansavisen Motor ga Urus-en 10 av 10 mulige poeng.

– Hvis du skal ha den tøffeste SUV-en, så er det ingen tvil, sier Sæbø.

Den står oppført med et bensinforbruk på 1,26 liter pr. mil.

– Det er mye mer enn det. Ingen klarer å kjøre den bilen så pent. Dette er et bensinsluk og slipper ut 292 gram CO2, hvilket er vanvittig mye, sier Sæbø.

Jeg må si jeg er mest glad i rulleskimølla
Edgar Haugen

Aktiv i Ragde-teamet

Når Finansavisen spør Haugen om kjøpet av en Lamborghini er han tydelig med å understreke at det ikke er en lav sportsbil, men en Urus.

Ragde Eiendom er navnet på eiendomsimperiet hans, og Ragde er også hovedsponsor for langløpslaget til Anders Aukland. Selv er Haugen svært aktiv, og har hevdet seg høyt opp i en rekke langløp. Sist helg arrangerte han treningssamling for 50 samarbeidspartnere der første etappe var sykling Drammen-Geilo. Haugen rapporteres å ha vist seg frem langt fremme i sykkelfeltet.

Mest glad i rulleskimølla

Haugen har også innredet treningsstudio med stakemølle for rulleski på kontoret. Det skal mer til enn en Lamborghini for at mølla ikke skal stå hjertet hans nærmest.

– Jeg må si jeg er mest glad i rulleskimølla - også fordi hele jobben har glede av den, sier Haugen til Finansavisen.

I tillegg har den bidratt til fysisk fostring for ham selv.

– Ellers er jeg i OK form med tanke på at jeg er 55 år, sier Haugen.