<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tok grep etter boikott – ruller ut nye elbiler

Første elbil med Huaweis operativsystem ventes levert allerede i mars i år. Xiaomi og Baidu gjør raske fremskritt i samme retning.

Publisert 21. feb. 2022 kl. 13.48
Oppdatert 21. feb. 2022 klokken 13.51
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 217 ord
SATSER PÅ ELBILER: Huawei, ledet av Ren Zhengfei. Foto: Bloomberg

Siden USA tok initiativ til å boikotte Huaweis produkter rettet mot forbrukermarkedet, det vil først og fremst si mobiltelefoner, har den kinesiske telekomgiganten gradvis vridd fokus over mot skyteknologi, energi og elektriske kjøretøy.   

Og den første elbilen utstyrt med Huaweis operativsystem ventes levert allerede i mars i år, skriver Digitimes ifølge Nyhetsbyrån Direkt, og viser til en melding fra California-baserte Seres, et datterselskap av kinesiske Chongqing Sokon Industrial.

Det dreier seg nærmere bestemt om Aito Wenjie M5, som er basert på Huaweis smarte cockpit-system Harmony. Takket være en høyautomatisert fabrikk i Liangjiang skal den angivelig bare ta tre måneder å produsere fra en bestilling legges inn. 1.000 testeksemplarer skal allerede ha blitt levert til forhandlere.

Xiaomi og Baidu også

I tillegg samarbeider Huawei med bilprodusenter som BAIC, Guangzhou Automobile og China Chang'an Automobile. BAICs Arcfox – som er utstyrt med Huaweis løsning for smart kjøring – skal etter flere forsinkelser nå være klar for levering i slutten av februar. 

Samtidig skal mobiltelefonprodusenten Xiaomi og søkemotorkjempen Baidu ifølge Digitimes gjøre raske fremskritt med sine bilsatsinger. Baidu og Geely har i fellesskap utviklet bilmerket Jidu, og visningen av den første konseptbilen ventes i april i år. 

Xiaomi investerte nylig i Chilye Green Technology, som produserer nøkkelkomponenter til elbilproduksjon, og regner med oppstart av masseproduksjon i løpet av første halvår 2024.