Hurdalsplattformen har i seg mye industriell tenking. Det er ikke overraskende siden vår industrielle arv i stor grad er bygget på virksomheter som Hydro, Yara, Equinor og Elkem, som har eksportert temmelig generiske varer (olje, gass, aluminium, gjødsel og fisk) i et globalt marked hvor prisene er gitt. I denne rollen er norske produsenter henvist til pristakerrollen, hvor kostnadseffektivitet er et viktig konkurransevåpen. Rikelig tilgang på billig strøm har vært viktig for norsk industri. Men dette er ikke fremtiden.
I november var andelen elbiler av nybilsalget i Norge 73,8 prosent. Dette viser at markeder kan bli skapt og at vi kan ta en posisjon
Omstillingen av Norge, som inkluderer mindre oljeavhengighet, økt tjenestesektor, mer bærekraft og økt digitalisering, tilsier at tiden er perfekt for å vie verdiskaping for kundene større oppmerksomhet – en type verdiskaping som utløser økt etterspørsel, økt betalingsvilje og redusert priselastisitet.
Mye endrer seg når varer eller tjenester kan bli digitalisert. Bøker og aviser leser vi på Kindle eller iPad. Møter og forelesninger skjer mer gjennom Teams eller Zoom. Klokker er omdefinert fra mekaniske tidsmålere til digitale helsemålere. Tesla, verdens mest verdifulle bilprodusent, er beskrevet som en iPad på hjul. La oss se på bilbransjen.
I bilbransjen er ikke konkurransefortrinnet lenger produksjon av mer avanserte og energieffektive bensin- eller dieselmotorer. I dag ligger konkurransefortrinnet i høyteknologiske løsninger, avansert software, kunstig intelligens (KI), sensorer og kameraer som tolker omgivelsene for autonom kjøring. Fossilt brensel er erstattet med fornybar energi.
For å heie på fremtiden, skapte vi i Norge elbilmarkedet i et samarbeid mellom staten og innbyggerne gjennom generøse incentiver. I november var andelen elbiler av nybilsalget i Norge 73,8 prosent. Dette viser at markeder kan bli skapt og at vi kan ta en posisjon.
Det er tre læringspunkter fra elbilmarkedet, ut over bærekraft, som har betydning for hvordan vi kan tenke på overgangen fra analog industri til digitale tjenester:
I 2010 var listen over verdens ti mest verdifulle selskaper dominert av kapitaltunge industrivirksomheter med mange ansatte. Bedriftskunder (B2B) var målgruppen. I 2021 er ni av ti virksomheter på den samme listen kapitallette, digitale, tjenesteytende virksomheter med få ansatte. Sluttkunder (B2C) er målgruppen.
På ti år har verdens mest verdifulle virksomheter gått fra produksjon av varer til produksjon av kunnskapsintensive, digitale tjenester. På ti år har verden gått fra verdiskaping basert på råvarer til verdiskaping basert på data om sluttkunder. Hva vil de neste ti årene by på? Følgende to prediksjoner virker trygge:
Tor W. Andreassen
Professor og leder av DIG-senteret ved Norges Handelshøyskole (NHH)