<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 9. des. 2022 kl. 14.26
Oppdatert 9. des. 2022 klokken 14.27
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 273 ord
RISIKERER Å BLI SLUKT AV VY: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har startet en utredning om hvorvidt Vy og Flytoget bør slås sammen. Vy støtter denne ideen, i motsetning til Flytoget. Foto: NTB

Det handler om kundeopplevelse, ikke stål og skinner

Hemmeligheten til Flytoget har aldri vært tog eller skinner, men opplevelsen for passasjerene, hevder kommunikasjonsdirektør Ida Marie Fottland.

God jernbane er svaret på mange store utfordringer i samfunnet: klimautslipp, arealbruk i byene, hurtig transport mellom storbyer, eller som i vårt tilfelle, til flyplassen.

Ida Marie Fottland. Foto: Paul Smith

Derfor jobber vi beinhardt hver eneste dag med å flytte bilturen over til toget. Og vi har lykkes. Eller det var det vi trodde. Skal vi tro Marius Holm i Vy i et innlegg i Finansavisen 6. desember, er grunnen til Flytogets fornøyde kunder bare en funksjon av gode skinner og stilige tog. Heldigvis er det ikke så enkelt, men vi skjønner at det er fristende å tro på det. Uttalelsen fra Holm om at forskjellen i kundeopplevelse ikke kan tilskrives bedriftskultur, illustrerer godt hvor forskjellig Vy og Flytoget tenker.

Vi som togoperatører har et enormt viktig ansvar for at flere velger toget. Da må tog være både det beste og det enkleste alternativet. Derfor er det i våre øyne altfor defensivt å si at opplevelsen underveis hovedsakelig handler om de skinnene man kjører på eller togmateriellet man er tildelt. Det er klart at vi som selskap både kan og skal påvirke kundeopplevelsen!

Får du rask og korrekt informasjon? Har de ansatte riktige verktøy til å hjelpe deg videre på reisen?

Toget skal være forutsigbart og til å stole på også når ikke alt går som planlagt. Tilliten til toget handler ikke bare om fravær av forsinkelser, men også om hvordan du blir ivaretatt når uhellet er ute. Får du rask og korrekt informasjon? Har de ansatte riktige verktøy til å hjelpe deg videre på reisen?

Vi har sørget for at flyplassreisende velger toget. Ikke fordi de må, men fordi det er det beste alternativet.

Ida Marie Fottland

Kommunikasjonsdirektør i Flytoget