<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Russisk selskap på børs – det første siden krigen begynte

Whoosh har fullført årets eneste notering på Moskva-børsen, men elsparkesykkelselskapet fikk inn under halvparten av pengene det ønsket seg. 

Publisert 14. des. 2022 kl. 15.04
Oppdatert 14. des. 2022 klokken 15.06
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 305 ord
GIKK PÅ BØRS: Whoosh, ledet av Dmitrij Chuyko. Foto: NTB

Den russiske utleieren av elsparkesykler, Whoosh, gjennomførte onsdag Russlands eneste børsnotering i år, melder Reuters, og viser til en pressemelding.

Selskapet hentet 2,1 milliarder rubler (33,2 millioner dollar) i børsintroduksjonen (IPO), under det halve av opprinnelig planlagte 80 millioner dollar.

Aksjene ble plassert til 185 rubler stykket, i den lavere enden av det indikerte kursintervallet – noe som priset Whoosh til 20,6 milliarder rubler (326 millioner dollar).

Kursen steg til 186,90 rubler da handelen startet klokken 13.00 norsk tid, men hadde etter en drøy halvtimes handel falt til 183,64 rubler.

20.000 småaksjonærer

Samlet IPO-volum kom opp i 2,3 milliarder rubler etter at eksisterende aksjonærer tilbød aksjer for 200 millioner rubler til mulig stabilisering i annenhåndsmarkedet. Den frie flyten er over 10 prosent.

VIL EKSPANDERE: Whoosh tror det russiske markedet for elsparkesykler vil tidoble seg innen 2026. Her sykler fra Yandex og Whoosh på en gate i Moskva. Foto: Bloomberg

Ledende russiske investeringsfond tok over halvparten av volumet, mens resten ble fordelt på mer enn 20.000 private investorer – noe Whoosh-sjef Dmitrij Chuyko ifølge dagens melding mener understreker investortilliten til selskapet.

Reuters påpeker at børsdebuten gjenspeiler de små volumene og avhengigheten av privatinvestorer som vil prege et russisk aksjemarked blottet for vestlig kapital.

Øyner tidoblet marked

IPO-pengene skal gå til å øke flåten og ekspandere til nye regioner. Pr. 30. september var Whoosh-flåten oppe i 82.000 elsparkesykler fordelt på 40 byer i Russland og tidligere sovjetstater. Selskapet hadde 11,2 millioner registrerte brukere.

Whoosh leverte inntekter på 6,3 milliarder rubler i løpet av de første ni månedene av 2022, tilsvarende en 70 prosent topplinjevekst fra samme periode i fjor. Resultatet falt 10 prosent til 1,6 milliarder rubler.

46,6 millioner registrerte individuelle turer var ifølge Reuters over en dobling fra de ni første månedene av fjoråret. Whoosh venter at det russiske markedet for elsparkesykler vil tidoble seg innen 2026.