<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Stormberg lanserer turutstyr i krisetider

Sports- og turtøyleverandøren Stormberg Group sto på stedet hvil i fjor. Årets omsetning og resultat vil bli påvirket av coronasituasjonen.

Publisert 7. apr. 2020 kl. 20.43
Oppdatert 11. apr. 2020 klokken 15.10
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 464 ord
UTVIDER PRODUKTSPEKTERET: Stormberg selger sports- og turtøy via rundt 35 egeneide butikker i Norge, samt via nettbutikk. Nå lanserer selskapet også turutstyr. Foto: Finansavisen

Etter å ha oppnådd gode marginer i en årrekke har resultatet i Stormberg Group sunket kraftig de seneste to årene. Det ferske regnskapet for 2019 viser et driftsresultat på minus 1,3 millioner kroner av en omsetning på 328 millioner.

Etter et år med minus på driften ble Norge – og verden – rammet av coronaviruset. I styrets beretning påpekes det at årets omsetning og resultat forventes å bli påvirket av coronasituasjonen.

– Stormberg er et robust selskap med lojale kunder og en sterk markedsposisjon. Det har bidratt til at Stormberg de siste 22 årene har opparbeidet en egenkapitalandel på over 50 prosent, sier kommunikasjonssjef Ida Kristine Moe i Stormberg.

– Så lenge vi nå gjør nødvendige tiltak, vil vi derfor være godt rustet til å komme gjennom pandemikrisen og sikre arbeidsplassene på sikt, fortsetter hun.

EIER: Steinar J. Olsen er gründer og eier i Stormberg Group. Foto: Stormberg

Har stengt de fleste av butikkene

– I hvor stor grad vil coronaviruset påvirke årets utvikling?

– Det er for tidlig å komme med estimater på dette. Vi har som følge av coronapandemien valgt å stenge de fleste av våre butikker midlertidig. Det påvirker naturlig nok omsetningen i våre fysiske butikker i denne perioden, sier Moe.

– Samtidig opplever vi nå en kraftig vekst på nett. Nettbutikken er fullt operativ, og vi opplever at etterspørselen har økt, fortsetter hun.

– Er dere også påvirket av turbulensen i norsk sportsbransje?

– Siden vår distribusjon skjer gjennom egeneide butikker, blir vi ikke like direkte påvirket av andre aktørers utvikling, men konkurransen i sportsbransjen er tøff og handelsbransjen er i omstilling. Derfor er vi godt fornøyde med at vi har klart å øke egenkapitalen og levere stabil omsetning med grønne tall også i 2019.

Stormberg har rundt 35 egeneide butikker i Norge. Sammen med nettbutikkene omsatte disse for 318,6 millioner i fjor. Stormberg Group har også en viss utenlandsomsetning. I fjor ble det solgt varer i utlandet for 32,6 millioner.

Lanserer turutstyr

Samtidig med at coronaviruset raser, har turtøysprodusenten valgt å utvide sortimentet med turutstyr som drikkeflasker, termoser og lommelykter. Før sommeren vil utvalget bli utvidet med blant annet hengekøyer, hodelykter og kokesett.

– Vi ønsker å være en totalleverandør av det folk trenger til hverdagsturene. Målet vårt er å gjøre det enklere og rimeligere for alle å komme seg ut på tur, og turutstyr er noe mange av våre kunder har etterspurt, sier daglig leder i Stormberg, Hege Nilsen Ekberg, i en pressemelding.

– Hvilke forventninger har dere til 2020-omsetningen?

– Under normale markedsforhold var målsettingen å ligge på samme nivå som 2019. Vi har den siste tiden jobbet mye med utvikling og økt digital satsing. Målet vårt er å bygge en enda sterkere omnikanal, og det arbeidet fortsetter også i 2020, sier Moe.

Stormberg Group

(Mill. kr) 2019 2018
Driftsinntekter 328,4 330,3
Driftsresultat −1,3 6,7
Resultat før skatt 1,4 3,5
Årsresultat 1,9 2,7
  • Driver med design, produktutvikling og salg av sports- og turtøy gjennom heleide datterselskaper.
  • Lanserer nå også turutstyr.
  • Eies av Steinar J. Olsen.