<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Zalando forventer å nå «nedre del» av guiding

Zalando holder på forventningene sine for 2022, men opplyser om at de forventer å nå «nedre del» av guidingen. 

Publisert 3. nov. 2022 kl. 08.58
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 152 ord
Zalando

For første gang har netthandelgiganten Zalando over 50 millioner aktive kunder, en økning på 8 prosent fra ett år siden.

Driftsinntektene økte med 7,1 prosent til 3,28 milliarder euro i tredje kvartal. Justert EBIT økte til 13,5 millioner euro, opp fra 9,8 millioner euro samme kvartal i 2021.

«Laserfokusert»

Zalando fortsetter å være «laserfokusert» på å beskytte lønnsomheten, skriver de i kvartalsrapporten.

Blant annet har de kuttet i markedsføringsutgifter, gjort tiltak for å forbedre effektiviteten i det europeiske logistikknettverket, og innført en minimum ordreverdi. 

«Innføringen av en minimumsbestillingsverdi har oppmuntret kunder til å øke størrelsen på kurven eller betale leveringsgebyret. Som et resultat er bestillinger under minsteordreverdien nå lønnsomme», skriver selskapet.

Holder på guidingen

Zalando holder på guidingen de ga i juni, med en forventet vekst på 3-7 prosent til 14,8-15,3 milliarder euro i 2022. 

De forventer at justert EBIT kommer et sted mellom 180-260 millioner euro. Samtidig opplyser de at de forventer å nå det nedre enden av disse områdene.