<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kraftig salgshopp for Zara-eier Inditex

Zara-eier Inditex solgte betydelig mer klær i årets første tre måneder, til tross for å ha økt prisene. 

Publisert 14. des. 2022 kl. 09.07
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 130 ord
Her fra en Zara-butikk i Barcelona, Spania.  Bloomberg

Den spanske klesgiganten Inditex, som står bak merkevarer som Zara, Massimo Dutti og Pull & Bear, så en økning på 24 prosent i nettoresultatet i årets tre første kvartaler.

Resultatøkningen skyldtes at konsernet solgte mer klær, til tross for at forbrukerne har fått en mindre kjøpekraft.

Salget i butikk og på nett økte med 19 prosent fra for ett år siden, noe som var høyere enn forventet, etter at selskapet hevet prisene med minst 5 prosent.

Flere hevder at inntektshoppet skyldes TikTok, hvor unge jenter viser frem plagg de har kjøpt, noe som gjør innholdet relaterbart og promoterer plagget på en mer troverdig måte.

Flere Zara-plagg har blant annet gått «viralt», og hashtaggen #Zara har 13,6 milliarder visninger på TikTok.