Kraftig salgshopp for Zara-eier Inditex
Zara-eier Inditex solgte betydelig mer klær i årets første tre måneder, til tross for å ha økt prisene.
Publisert 14. des. 2022 kl. 09.07
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 130 ordDen spanske klesgiganten Inditex, som står bak merkevarer som Zara, Massimo Dutti og Pull & Bear, så en økning på 24 prosent i nettoresultatet i årets tre første kvartaler.
Resultatøkningen skyldtes at konsernet solgte mer klær, til tross for at forbrukerne har fått en mindre kjøpekraft.
Salget i butikk og på nett økte med 19 prosent fra for ett år siden, noe som var høyere enn forventet, etter at selskapet hevet prisene med minst 5 prosent.
Flere hevder at inntektshoppet skyldes TikTok, hvor unge jenter viser frem plagg de har kjøpt, noe som gjør innholdet relaterbart og promoterer plagget på en mer troverdig måte.
Flere Zara-plagg har blant annet gått «viralt», og hashtaggen #Zara har 13,6 milliarder visninger på TikTok.