<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Stordalen slår knockout på røkla

Blant kjendis-biografiene er det kun landsmoder Gro Harlem Brundtlands memoarer som har vært mer populær enn Petter Stordalens boksuksess.

Publisert 9. okt. 2016 kl. 09.28
Oppdatert 9. okt. 2016 klokken 09.28
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 449 ord

(Kapital.no): Petter Stordalens selvbiografi «Jeg skal fortelle deg min hemmelighet» har solgt like bra i Sverige som i Norge, og ligger med sine godt over hundre tusen eksemplarer nå an til å kunne bli en bestselger i moderne tid, på linje med tidligere landsmoder Gro Harlem Brundtlands memoarer, skriver Kapital.- Det er ingen tvil om at vi traff bølgen av gründerinteressen som slår innover Norden, og det har nok gitt boken god drahjelp. Nå snuser vi på utgivelse i Finland og Danmark, og er spent på om boken vil ha en appell også der. Utover det vet jeg fryktelig lite om bøker, bortsett fra at jeg liker å lese, sier Stordalen til magasinet.Vil inspirere flereIfølge Kapital er salget av Stordalens biografi ualminnelig godt, og har hittil et samlet opplag på 114.000 eksemplarer, hvorav 64.000 i Norge og 50.000 i Sverige.Og større opplag kan det bli, selv om hemmelighetene allerede er trykket opp i 34.000 flere eksemplarer enn den autoriserte biografien om dronning Sonja, og over 100.000 flere enn selvbiografiene til for eksempel Wenche Myhre og Odd Reitan.Etter det magasinet har klart å fremskaffe av informasjon, er det blant norske kjendiser i senere tid kun Gro Harlem Brundtland som kan skilte med høyere opplagstall for sin selvbiografi. Hennes salgssuksesser «Mitt Liv» og «Dramatiske år», som ble utgitt på Gyldendal i henholdsvis 1997 og 1998, har et totalopplag på 145.000 eksemplarer.Stordalen mener selv at han ikke har noen forutsetninger for å mene noe om hvorfor akkurat hans bok har slått så mye bedre an enn bøkene til andre kjendiser, og er bare glad for at den har truffet en nerve hos så mange.- Forhåpentligvis kan den inspirere flere til å satse på gründerlivet, og gi dem noen nyttige råd på veien. Jeg var heldig som fikk mye oppmerksomhet da boken ble utgitt, noe som gav den god fart ut av startblokka. At interessen har vedvart viser for meg at medforfatter Jonas Forsang har gjort en fantastisk jobb med å omsette mine erfaringer til fengende historier, sier han til Kapital.Ingen A4-personKonsernredaktør i Aller Media, Ellen Arnstad, er ifølge magasinet naturlig nok svært fornøyd med boksalget. Hun mener at det viktigste med suksessen er at det er en meget god bok som treffer mange ulike generasjoner og personer.- Petter er ingen A4-person, og det trenger Norge! Som overordnet ansvarlig for Aller Forlag ønsket jeg at vi skulle få til noe unikt, noe som var en annerledes biografi. Ikke minst så hadde Petter Stordalen og hans team mange gode ideer og visjoner. Det gjorde dette til et litt annerledes prosjekt enn en vanlig biografi. Både når det gjelder tekst og design. Vi er enig om at vi har skapt en ny genre: en selvhjelpsbiografi, sier Arnstad til Kapital.