<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

16 milliarder skal hentes fra kjørendes lommer

NAF har undersøkt hvordan bompenger slår ut på bilistenes privatøkonomi.

Publisert 2. des. 2022 kl. 10.17
Oppdatert 2. des. 2022 klokken 14.08
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 251 ord
FOR DYRT Å KJØRE: Biltomme gater og folk på sykkel. Neste år blir bompengekaken enda større og NAF spår trange tider for norske bilister. Foto: Are Haram Are Haram

For 2023 er det åpnet for å kreve inn 16 milliarder kroner fra bilistene. Prognosen for 2022 er at bilistene innen året er omme har betalt 12,9 milliarder kroner i bompenger.

Dermed kan norske bilister bidra til et rekordår for staten i 2023. Det får pressesjef i NAF, Ingunn Handgard til å spå en presset økonomi for mange.

- Neste år kan det bli rekordinnbetalinger fra norske bilister. Politikerne bruker bompenger til å finansiere nær sagt alt innen samferdsel. Det ser vi på disse tallene, sier Handagard i en pressemelding fra NAF.

I september ble det gjort en undersøkelse blant 1.005 representative nordmenn gjennom Nordstat om bompenger og kostnader.

På landsbasis svarte 49 prosent at bompengeregninga er for høy. I gruppene med lavere inntekter, økte andelen som sliter med de dyre bompasseringene til opp mot 60 prosent.

Fanger opp elbiler

Økningen i bompenger har kommet over tid. På ti år har andelen husholdninger som må betale bompenger på hverdagsreisen økt.

Fra neste år øker regjeringen andelen elbiler som skal betale i bompenger til 70 prosent.

- I tillegg til å være usosialt går bompenger mest utover de som ikke har alternativer til bil på hverdagsreisen. Å skaffe seg en elbil har derfor vært en måte for folk å få ned regninga på, hevder Handagard.

- Bompenger og veiprising sammen er en utrolig dårlig idé. Vi ser allerede nå at folk sliter med de høye bompengene. Å legge ekstra avgifter på toppen av dette, vil kunne prise mange bort fra veien og ramme enda mer usosialt enn i dag, påstår Handagard.