<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nå går Fredriksen for utbytter i Norwegian

John Fredriksen har startet flere utbyttemaskiner enn de fleste. Nå legges det til rette for at også Norwegian skal betale utbytter, som sitter med like mye cash som markedsverdi.

Publisert 24. aug. 2023 kl. 07.00
Oppdatert 24. aug. 2023 klokken 13.05
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 651 ord
UTBYTTEKONGE: John Fredriksen er største aksjonær i Norwegian. FOTO: Iván Kverme

 

Staten stilte opp med halvannen milliard kroner i Norwegians redningsaksjon for drøye to år siden. Dette ble strukturert som et evigvarende konvertibelt lån, eller hybrid, som regnes som egenkapital. Med dette lånet mot staten på balansen mister Norwegian råderetten over blant annet det å kunne kjøre utbytte, siden det statlige lånet setter føringer mot slikt.

Finansavisen har i flere saker skrevet om dette lånet, som også gjør at staten har full kontroll dersom eventuelle beilere vil kjøpe Norwegian.

Nå har ledelsen og styret bestemt seg for å aktivt jobbe for å endre kapitalstrukturen, som styreleder Svein Harald Øygard har antydet i Finansavisen tidligere.

BOSSER: Konsernsjef Geir Karlsen (t.v.) og styreleder Svein Harald Øygard i Norwegian jobber aktivt for å kjøpe ut statens hybridlån, som kan gjøre Norwegian i stand til å betale ut utbytter. FOTO: Thomas Bjørnflaten

For nå skal Norwegian innløse lånet NAS13. Dette vil gjøre at Norwegian, med storaksjonærene John Fredriksen og Sundt-søsknene i spissen, snart kan åpne utbyttekranen for fullt, ved behov.

John Fredriksen har også vært svært aktiv ved å vekte seg opp i Norwegian-aksjen de siste ukene.

«Styret har satt i gang en prosess som skal sikre at selskapets kapitalstruktur reflekterer dette, en prosess som også vil kunne gjøre det mulig å betale utbytte».

Masse cash

Etter første kvartal så konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian seg nødt til å strekke opp analytikerstanden for å ha alt for høye estimater knyttet til drivstoffkostnadene i Norwegian. I årets andre kvartal havnet disse på 2,05 milliarder kroner, 20 millioner mer enn enn hva analytikerne ventet. Norwegian omsatte for 6,87 milliarder, 2 prosent mer enn forventet.

Selv om analytikerne traff bedre på drivstoffestimatene var kostnadene knyttet til vedlikehold og handlingkostnader langt lavere enn hva analytikerne ventet.

– Sommeren 2023 blir en av de sterkeste i Norwegians historie. Jeg er glad for at de sterke bookingtallene fortsetter når vi nå ser at forretningsreisende er tilbake, mens andre planlegger å reise med oss i høstferien, sier Karlsen.

Leasingkostnadene var i forkant ventet å være 848 millioner, men fasit viser leasingkostnader på 918 millioner kroner. Det er verdt å nevne at Norwegians leasingkostnader stort sett er nominert i dollar, og at en svakere norsk krone er dårlig nytt for flyselskapet.

På balansen var egenkapitalen lavere enn ventet, 3,7 milliarder kroner. Men på den annen side este også kontantbeholdningen på. Denne var på forhånd ventet å passere 8,5 milliarder, men var hele 11 prosent høyere enn ventet.

Norwegian har nå nesten like mye kontanter som markedsverdi, 9,35 milliarder kroner i cash mot en egenkapitalverdi på 9,8 milliarder kroner.

Lavere resultat

Under inntekter steg tilleggsinntektene, såkalte ancillary, til nærmere 1 milliard kroner. 

Og at inntektene var høyere enn ventet trengte Norwegian. For lønnskostnadene var 100 millioner høyere enn det analytikerne ventet, som landet på 1,07 milliarder kroner. Det er 10,2 prosent høyere enn ventet.

Norwegians 2. kvartal mot konsensusestimater

 

(Mill. kr)Konsensus2. kv./23ForskjellI %
Passasjerinntekter5.5795.615,0360,65 %
TIlleggsinntekter969994,5262,63 %
Totale inntekter6.7396.871,41321,96 %
Lønnskostnader9721.071,09910,19 %
Flydrivstoff2.0312.051,0200,98 %
Flyplassavgift722777,7567,71 %
Handlingkostnader636553,5−83−12,97 %
Vedlikehold261191,5−70−26,63 %
Andre kostnader552632,98114,66 %
Totale driftskostnader5.1665.302,91372,65 %
EBITDAR1.5741.568,5−6−0,35 %
Leasingskostnader848918,0708,25 %
Operasjonselt driftsresultat (EBIT)726650,5−76−10,40 %
Resultat før skatt582538,0−44−7,56 %
Nettoresultat570537,9−32−5,63 %

Norwegian

Denne gangen traff drivstoffestimatene bedre, men flyplassavgiften var 56 millioner høyere enn ventet.

Posten «andre kostnader» var også 81 millioner høyere enn forventet.

På den positive siden var handlingkostnadene 83 millioner kroner lavere enn hva analytikerne hadde lagt inn i sine regneark, 13 prosent lavere enn ventet. Denne gangen misset analytikerne totalt på vedlikeholdskostnader, som var hele 26,6 prosent lavere enn ventet, eller 70 millioner kroner. Disse landet på 261 millioner kroner.

Med totale kostnader på 5,3 milliarder havnet driftsresultatet før skatt, leasingkostnader og av- og nedskrivninger (EBITDAR) på 1,56 milliarder mot estimatene på 1,57 milliarder. 

Saken oppdateres!