<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kjempeordre på kinesisk verft

Oslo Børs-noterte Hafnia er blant rederiene som skal ha inngått intensjonsavtale for en rekke nybygg på det kinesiske Yangzijiang-verftet. 

Publisert 14. mars 2023 kl. 09.36
Oppdatert 14. mars 2023 klokken 12.59
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 192 ord
SKAL HA BESTILT SKIP: Oslo Børs-noterte Hafnia er blant rederiene som skal ha utnyttet åpne slots på et verft i Kina. Her er Hafnias 2017-bygde LR1-skip «Hafna Yarra». Foto: Tommy Chia

 

Det er shippingavisen TradeWinds som tirsdag rapporterer at flere europeiske rederier «over natten» skal ha snappet opp en rekke ledige slots på Yangzijiang-verftet i Kina.

Totalt skal det dreie seg om intensjonsavtaler med fire rederier for 12 produkttanknybygg til en verdi på om lag 700 millioner dollar, vel 7,42 milliarder kroner.

Oslo Børs-noterte Hafnia og tre andre greske rederier – Metrostar Management, Pantheon Tankers og Union Maritime – opplyses å være rederne som foreløpig har booket slots på verftet.

Hafnia skal i henhold til ryktene ha inngått en intensjonsavtale for fire LR1-produkttankskip, som har en lastekapasitet på mellom 345.000 og 615.000 fat bensin. Levering er ventet i 2025.

Storordre

Avisen skriver videre at verftet opprinnelig hadde reservert plassene for en serie med større containerskip, men at plassene ble frigjort etter å ha mistet avtalen til et sørkoreansk verft. 

LR1-skipene er sagt å koste et sted mellom 50 og 60 millioner dollar pr. stykk, hvilket meglerhuset Fearnley Securities noterer er på linje med skipsverdiestimatene deres.

Rederiet fikk et nettoresultat på 263,8 millioner dollar i fjerde kvartal. Det bidro til å gjøre fjoråret til tidenes beste år for selskapet noensinne.

Tirsdag stiger aksjen 0,3 prosent til 60,0 kroner. Det priser rederiet til 30,51 milliarder kroner.