<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Berget 47 år gammel tankskip - reddet to millioner fat oljesøl

FNs generalsekretær António Guterres sa at overføringen av oljen forhindret «hva som kunne ha vært en miljømessig og humanitær katastrofe.»

Publisert 11. aug. 2023 kl. 21.04
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 335 ord
RUSTEN VLCC: SFO SAFER kunne sluppet ut to millioner fat olje. (Ikke avbildet her)  FOTO: Reuters

Fredagen reddet en FN-organisasjon det 47 år tankskipet FSO Safer utenfor Yemens rødehavskyst. Skipet var gjennomrustet og ekspertene fryktet at skipet skulle lekke olje eller eksplodere. Tankskipet er nå tomt for olje, melder The Wall Street Journal fredag kveld.  

Oljen, hvis den hadde lekket ut, ville ha utgjort det femte største oljeutslippet fra et tankskip i historien, og forstyrret en av verdens travleste skipsruter og stengt havner som bringer humanitær hjelp inn i det krigsherjede landet.

«Det kunne ha blitt en miljømessig og humanitær katastrofe.», sa Guterres til pressen. 

Tankskipets forverrede tilstand har siden 2019 bekymret internasjonale organisasjoner og eksperter som fryktet et massivt oljeutslipp inn i regionens skjøre økosystem, som kunne koste 20 milliarder dollar å rydde opp i, ifølge FN.

Geopolitiske problemer

Operasjonen var forsinket i årevis, ettersom Yemens Houthi-opprørere avviste forespørsler fra internasjonale organisasjoner om tilgang til skipet. 

Med meklingen av et Jemen-basert selskap, Fahem Group, som importerer korn gjennom den nærliggende Hodeidah-havnen, og som overbeviste opprørerne om at et utslipp også ville skade deres økonomiske og politiske interesser, ble det inngått en avtale i fjor for å løse problemet.

Selv om det gir umiddelbar lettelse, åpner fullføringen av overføringen også for et nytt sett med tvister. FSO Safer og innholdet tilhører den jemenittiske regjeringen.

Beregningsprosessen 

Overføringen skjedde ved at en råoljetanker kjøpt av FN la til ved siden av Safer, der tankene til de to skipene ble koblet sammen med rør før oljen ble overført ved hjelp av hydrauliske pumper. 

Overføringen startet 25. juli og ble fullført to uker senere, klokken 18 lokal tid fredag.

«FN mangler fortsatt finansiering for å fullføre resten av oppdraget. FNs plan er å rengjøre FSO Safer for slam og skrote den på et grønt bergingsverft, og bruke fortjenesten til å dekke gapet i finansiering», fortalte Achim Steiner, administrator av FNs utviklingsprogram, til journalister fredag.

Ingen avtale er inngått om oljens skjebne. Hvis den blir solgt, må partene bli enige om hva som skjer med fortjenesten. Hvis den skal lagres i det nye erstatningsskipet, må det samles inn penger til skipets drift.

Norge har støttet prosjektet med 35 millioner kroner.