Onsdag morgen fremla Avance Gas, som er kontrollert av John Fredriksen, et resultat på bunnlinjen for andre kvartal 2023 på 35,7 millioner dollar, sammenlignet med et plussresultat på 36,3 millioner dollar i første kvartal. LPG-rederiet greide dermed neste å kopiere første kvartalsresultatet, som var rederiets nest beste kvartal noensinne.
I andre kvartal seilte LPG-rederiet i snitt inn 52.000 dollar dagen pr. skip, sammenlignet med 58.379 dollar pr. dag i første kvartal.
VLGC-markedet har vært sterkt lenge som følge av høy gassproduksjon i USA, som igjen har ført til rekordhøye propanlagre og dermed svært lave propanpriser. Amerikansk eksport har lenge vært den store driveren for fraktratene i VLGC-segmentet, og med høyere propanpriser i Asia har viljen til se mot USA vært høy blant asiatiske innkjøpere. Da øker seilingsdistansene og behovet for flere skip.
Høy substansrabatt
Til tross for det knallsterke VLGC-markedet har i LPG-rederiene ikke vært blant investorenes aller heteste shippingfavoritter det seneste året. Avance-aksjen er riktignok opp hele 75 prosent siden årsskiftet, men den handles fortsatt med en rabatt på rundt 30 prosent til substansverdier.
Avance Gas betaler ut et utbytte på 0,50 dollar pr. aksje i andre kvartal, som er identisk med utbytteutbetalingen i første kvartal. Rederiet har dermed betalt ut et utbytte på 76,6 millioner dollar så langt i 2023.