Produkttankmarkedet har vært knallsterkt lenge. Det har Hafnia-aksjonærene fått betalt for i form av solid kursoppgang og store utbytter. Siden månedsskiftet mars/april i 2021 er Hafnia-aksjen opp 320 prosent til 74,55 kroner.
Det gir rederiet, der Andreas Sohmen-Pao er største aksjonær, en børsverdi på 38 milliarder kroner.
Onsdag forelå fjorårsberetningen, som viser at også rederisjefen Mikael Skov får godt betalt for jobben han gjør i selskapet.
Riktignok forble fastlønnen hans uendret fra 2022 og var 867.000 dollar i fjor. Men bonusutbetalingen ble mer enn tredoblet til vel 1,7 millioner dollar.
Det sendte lønnspakken opp i 2,6 millioner dollar, tilsvarende 27,5 millioner kroner basert på den gjennomsnittlige vekslingskursen mellom dollar og kroner i 2023.
Rekordresultat
Hafnia satte ny resultatrekord i 2023 og betalte ut hele 5,3 milliarder kroner i utbytte.
Rederiet satt igjen med et overskudd på bunnlinjen på 8,4 milliarder kroner og drøye 64 prosent av dette gikk altså videre til eierne.
Sohmen-Paos BW Group har en eierandel på 48,9 prosent og mottok dermed et utbytte på hele 2,6 milliarder kroner.
Og markedet ser fortsatt svært bra ut; i øyeblikket seiler nyere produkttankskip i MR-, LR1- og LR2-klassene, skip på opptil 120.000 dødvekttonn, inn rater fra 42.800 til 74.700 dollar dagen ifølge Clarksons Securities.
Nordmannen Erik Bartnes er styremedlem i Hafnia, som drives fra Hellerup utenfor København og Singapore.