Ifølge en fersk rapport fra DNV og Menon Economics har Oslo passert Tokyo og er nå den femte mest betydningsfulle maritime byen i verden.
Singapore, Rotterdam, London og Shanghai befinner seg på plassene foran Oslo.
Rapporten gir innsikt i hvilke byer som tilbyr best fasiliteter, både når det gjelder infrastruktur og hvordan det tilrettelegges for at maritime selskaper og folk som arbeider i maritim industri samhandler og lykkes.
Fall for Hongkong
Studien vurderer hver by basert på kategoriene «shipping», «maritim finans og lovgivning», «maritim teknologi», «havner og logistikk», samt «attraktivitet og konkurransekraft».
Oslo havner på tredjeplass i kategorien «maritim finans og lovgivning», bare slått av London og New York.
Det ble også tredjeplass i kategorien «maritim teknologi», der Oslo plasseres bak Busan og Singapore.
Hongkong, som holdt fjerdeplass i 2019, har nå falt til 12. plass. På den annen side har Abu Dhabi, til tross for krig og uroligheter i Midtøsten, styrket sin posisjon betydelig. Byen klatret ti plasser fra 32. til 22. plass.
Børsen viktig
– Oslo huser to verdensledende shippingbanker og har en børs med fokus på maritime aktiviteter som inkluderer store rederier, maritime selskaper, forsikrings- og meglerfirmaer, sier sjefen for Maritime Advisory i DNV, Morten Lerø.
– Disse aktørene støtter den globale maritime industrien og bidrar til å befeste Norges sterke posisjon innenfor maritim finans og lovgivning, sier han.
– Siden den forrige rapporten ble publisert i 2022 har globale endringer fått konsekvenser i hele skipsfartsindustrien. Til tross for dette har den maritime industrien vist en bemerkelsesverdig sterk motstandsdyktighet, sier adm. direktør i DNV Maritime, Knut Ørbeck-Nilssen.