<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Elbil-mygg solgte mer enn Tesla i Kina

Den lille bilprodusenten Li Auto solgte mer enn 40 prosent flere biler i Kina i oktober enn Tesla. 

Publisert 10. nov. 2023 kl. 12.29
Oppdatert 14. nov. 2023 klokken 17.05
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 525 ord
STERK VEKST: Omsetningen til Li Auto har økt med over 270 prosent det seneste året. Her fra et showroom i Shanghai i Kina.  Foto: Bloomberg

Det kinesiske startupen Li Auto solgt ei oktober flere biler enn verdens meste verdifulle bilprodusent Tesla, skriver CBNC. 

Den kinesiske bilprodusenten satte ny rekord i oktober med 40.422 biller solgt. Som var 40 prosent flere enn de 28.600 bilene Tesla fikk solgt i «Midtens rike».

Li Auto forventer at salget vil fortsette å holde seg høyt ut året, og anslår at de vil selge mellom 41.700 og 42.600 pr. måned i fjerde kvartal. 

Dyrere enn Tesla

I motsetning til Teslas batteridrevne modeller, har bilene til Li Auto, som alle er SUV-er, en bensintank for å lade batteriet, som visstnok bidrar til å gjøre kundene deres mindre rekkeviddeangst. 

Selskapet planlegger imidlertid å rulle ut sin første batteridrevne modell i februar til neste år. Selskapet har også planer om å lansere ytterligere tre modeller til som kun går på batteri i andre halvdel av 2024. 

De nåværende bilene til Li Auto ligger i et prisintervall på mellom 319.800 yuan og 459.800 yuan, mens Teslas Model 3 og Model Y starter på henholdsvis 259.900 yuan og 263.900 yuan. Den billigste bilen fra Li Auto er med det 23 prosent dyrere enn den billigste Teslaen. 

Èn yuan tilsvarer cirka 1,52 norske kroner. 

Selv om Li Auto knuste Tesla i oktober, er det usikkert om denne trenden vil fortsette. For i september solgte amerikanerne 43.500 biler, mens Li Auto solgte 36.000 biler i samme periode. 

Kina står for omtrent en femtedel av Teslas salg, målt i pengeverdi, mens USA står for omtrent 46 prosent av salget. 

Stor Tesla-nedside

Etter at Tesla skuffet markedet da de la frem tallene for tredje kvartal har flere analytikere fått et mer negativt syn på aksjen. Senest torsdag falt aksjen på børsen etter at HSBC gikk ut sa at de forventet et stort børsfall for Tesla. 

«Vi ser et betydelig potensial i Teslas utsikter og ideer, men vi tror at tidslinjen sannsynligvis er lengre enn markedet og verdsettelsen gjenspeiler,» skrev analytiker Michael Tyndall i en oppdatering og ga aksjen en salgsanbefaling og satte kursmålet på 146 dollar pr. aksje. Det tilsvarer en potensiell nedside på 33 prosent. 

Li Auto på sin side overgikk analytikernes forventninger på både resultat og omsetninger da de la frem tallene torsdag. Omsetningen økte 271 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og opp 21 prosent på kvartalsbasis. Dette var det fjerde kvartalet med overskudd på den kinesiske startupen, og selskapet er med dette på vei mot sitt første helårlige overskudd til tross for priskrig i det kinesiske elbilmarkedet. 

UBS-favoritt

Dette har bidratt til at UBS tidligere i høst plukket ut aksjen som en av sine elbilfavoritter i Kina. Den sveitsiske storbanken beskrev elbil-startupen som en av de fremste driverne for veksten i Kinas marked for plugg-inn-hybrid og elbiler sammen med BYD.

Men selv om aksjen er populær blant utlendinger, har selskapet enn så lenge ingen umiddelbare planer om ekspansjon utenfor Kinas grenser, skriver CNBC.

Selskapet håper likevel å kunne henge med teknologisk, og ser på førerassistanseteknologi som en måte å konkurrere på i det kinesiske markedet for elektriske biler. Dette har ført til at selskapet nå planlegger å mer enn doble størrelsen på sitt forsknings- og utviklingsteam for autonom kjøring, fra omtrent 900 personer til over 2.500 innen utgangen av 2025.