Kunstig intelligens har kommet for å bli.
Dette signaliserte hvertfall Amazon sin administrerende direktør, Andy Jassy, i sitt årlige aksjonærbrev, som ble publisert torsdag.
Amazon-sjefen understreket i brevet at selskapet nå går «all-in» i generativ AI, og at teknologien er selskapets neste store grunnleggende byggestein, sammen med Marketplace, Prime og Amazon Web Services (AWS).
I aksjonærbrevet lover Jassy at han skal se etter måter å holde kostnadene lave, selv når selskapet skal satse enda hardere på vekstområder, som kunstig intelligens.
Jassy, som tok over sjefsrollen etter Amazon-grunnleggeren Jeff Bezos i 2021, har siden stått overfor en rekke utfordringer, inkludert lavere salgsvolum og vekst i selskapet.
Amazon har siden 2022 kuttet mer enn 27.000 jobber, som er den største nedskjæringen i selskapets historie.
Unikt posisjonert
Til tross for disse utfordringene har selskapet investert tungt i kunstig intelligens de siste årene. Amazon har blant annet satset stort gjennom AI-startupen Anthropic, hvor selskapet nylig skjøt inn 2,75 milliarder dollar i frisk kapital.
Amazon lanserte også nylig sin egen chatbot «Rufus» for Amazon Marketplace og Amazon «Q-plattformen», som skriver og feilsøker kode for AWS-brukere.
«Mens vi selv bygger et betydelig antall AI-applikasjoner, vil flertallet til slutt bli bygget av andre selskaper,» sa Jassy. «Imidlertid er det vi bygger i AWS ikke bare en overbevisende app eller grunnlagsmodell»
Han bemerket at Amazon sin skytjeneste AWS vil være en viktig aktør i AI-boomen.
«Vi er optimistiske om at mye av den revolusjonerende AI-teknologien vil bli bygget på toppen av AWS, skriver Jassy i brevet, ifølge CNBC.
Samtidig kunngjorde Amazon-sjefen at den anerkjente AI-pionéeren Andrew Ng, som tidligere ledet Google Brain, ble utnevnt i selskapets styre.
Utfordrer tek-gigant
Amazon tar også opp kampen mot halvledergiganten Nvidia med de nylig annonserte versjonene av Amazons AI Trainium- og Inferentia-brikker.
«Kundene har bedt oss om å utfordre grensene når det gjelder pris-ytelse for AI-brikker. Amazon-brikkene er betydelig mer pris-ytelsesdyktige enn de første versjonene og andre alternativer i markedet», skriver Jassy.
Amazon-aksjen har steget kraftig det siste året med en 81 prosent økning i 2023, og har steget ytterligere 22 prosent så langt i år.