<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
tørrlast
Knallrødt i tørrlast
Nedturen fortsetter i tørrlast. I forrige uke falt ratene ytterligere både i capesize-, panamax- og supramax-segmentet.
Tørrlastratene stuper
Etter en eventyrlig start på 2024 har inntjeningen i tørrlastmarkedet stupt den seneste måneden. Capesizeratene har falt med over 40 prosent.
Beste tørrlastmarked på 14 år
Snittraten i capesizemarkedet så langt i 2024 er oppe i rundt 24.000 dollar dagen. Bedre start på året har ikke tørrlastrederiene hatt på 14 år.
– Klassisk John Fredriksen
Golden Ocean tredobler utbyttet fra tredje til fjerde kvartal og betaler ut alt rederiet tjener til aksjonærene. – Klassisk John Fredriksen og noe aksjemarkedet liker, sier Pareto-analytiker Eirik Haavaldsen.
Går mot tidenes trippel
2022 og 2023 har begge vært kanonår i shipping. Går det mot tidenes trippel? Ja, mener shippinganalytikerne.
Enda en rateoppgang – har steget i tre strake uker
Pilene peker stadig oppover i tørrlastfarten. Rateindeksen Baltic Dry har nå steget hver eneste dag siden 16. februar.
Ratene stiger for 14. dag på rad
Tørrlastratene fortsetter oppgangen onsdag. Nylig var de nede på sitt laveste nivå siden sommeren 2020.