<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Det er særlig dieselbilene som blir erstattet

Lette nullutslippsbiler og eldrevne varebiler står for stadig mer av trafikken rundt hovedstaden, mens diesel og bensin er på vei ned.

Publisert 11. jan. 2023 kl. 15.08
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 175 ord
MER TRAFIKK: Her fra E18 utenfor Oslo rett før jul i fjor. Foto: NTB

Trafikken på veiene i Stor-Oslo økte med 5,6 prosent i fjor, sammenlignet med året før. Færre coronatiltak i 2022 enn i 2021 er hovedgrunnen, forklarer Fjellinjen onsdag.

391 millioner passeringer ble registrert i Fjellinjens bomstasjoner i Oslo og Viken i 2022. I 2021 var antallet 370 millioner.

Lette nullutslippskjøretøy og elvarebiler sto for 32 prosent, opp fra 26,4 prosent i 2021.

– Spennende å se

«Det blir spennende å se hvor høy elbilandelen blir i 2023. På slutten av året i fjor så vi at elbil for første gang var den største kjøretøygruppen», sier analyseansvarlig Stian Strøm Arnesen i Fjellinjen i en melding.

«Det er særlig dieselbilene som blir erstattet av nullutslipp på veiene i Oslo og omegn», legger han til.

Lette kjøretøy med dieselmotor utgjorde 33 prosent av bompasseringene i fjor, mot 37 prosent i 2021. Bensinbilene sank fra nær 29 prosents andel til 27 prosent.

I desember 2022 var antallet bomstasjonspasseringer i Stor-Oslo 30,4 millioner, viser Fjellinjens nye tall. Det utgjør en 4,4 prosents økning fra desember i 2021, justert for juleferie.