<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Forbikjørt, men satser enda hardere på elbiler

Nissan sto bak verdens første masseproduserte elbil, men har blitt hengende etter konkurrentene. Nå girer japanerne opp.

Publisert 27. feb. 2023 kl. 09.51
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 328 ord
GIRER OPP: Nissan, ledet av Makoto Uchida. Foto: Bloomberg

Nissan høyner sine mål for globalt elbilsalg og øker produksjonen i USA, går det frem av en pressemelding mandag.

Helt konkret sikter den japanske bilprodusenten mot at elektrifiserte biler, inklusive hybridbiler, vil utgjøre over 55 prosent av det globale salget innen regnskapsåret 2030. Dette er opp fra målet på 50 prosent som ble lansert samtidig med visjonen Nissan Ambition 2030 i 2021. 

Den nye planen går ut på å ha 27 nye elektrifiserte modeller klare dette året, hvorav 19 helelektriske. Dette er en oppjustering fra tidligere planlagte 23 elektrifiserte modeller, hvorav 15 helelektriske.

Nissan satser hele 2.000 milliarder yen (14,7 milliarder dollar) for å elektrifisere mer av sin bilpark og gjøre batteridrevne biler til en fremtidig vekstdriver.

Jekker opp i USA

Samtidig vil Nissan begynne produksjon av elektriske drivlinjer på sin Decherd-fabrikk i Tennessee fra og med kalenderåret 2026, i tillegg til elbilproduksjonen selskapet allerede har på Smyrna-fabrikken i samme delstat.

LANSERT I 2021: Nissans elektriske konseptbil Chill-Out. Foto: Bloomberg

– På grunn av lokaliseringen tror vi dette er i overensstemmelse med Inflation Reduction Act (den grønne, amerikanske støttepakken, red. anm.), sier Nissans driftsdirektør Ashwani Gupta ifølge Reuters i en online briefing.

Japanerne ser nå for seg at elektrifiserte biler vil utgjøre 40 prosent av samlet bilsalg i USA i 2026. I samme år estimerer Nissan en elbilandel på 98 prosent i Europa, 58 prosent i Japan og 35 prosent i Kina.

Nissans sterkere satsing mot elbiler kommer etter at produsenten har blitt hengende etter i kampen om markedsandeler etter suksessen med Nissan Leaf, som i 2010 ble verdens første masseproduserte elbil.