<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tapene vokser for Tesla-rival

Både salgene og inntektene sviktet for Nio i andre kvartal, som nok en gang bommet på salgsmålene sine. Men for det innværende kvartalet ser det vesentlig lysere ut. 

Publisert 29. aug. 2023 kl. 14.27
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 319 ord
STØRRE TAP: For fjerde kvartal på rad bommet elbilprodusenten Nio på salgstallene sine.  Foto: Bloomberg

Mens den kinesiske rivalen BYD kunne vise til salgsrekord og tredoblet resultat i andre kvartal da de la frem tallene tirsdag morgen, fikk Nio stå for den litt mer skuffende presentasjonen. 

Den kinesiske elbilprodusenten bommet på inntektsanslagene for fjerde kvartal på rad, noe som bidro til at aksjen falt i førhandelen, skriver MarketWatch. 

Skulle aksjen falle tirsdag, vil det være 12. gang Nio-aksjen faller den påfølgende dagen etter fremleggelse i løpet av de siste 15 kvartalsrapportene.

Fall i både inntekter og salg

Ifølge MarketWatch fikk det hanghai-baserte selskapet et tap på 5,79 milliarder yuan i andre kvartal, som tilsvarer 8,5 milliarder kroner, etter at omsetningen falt 14 prosent fra samme periode i fjor til 8,77 milliarder yuan. Det var på forhånd ventet en omsetning på 9,16 milliarder yuan, viser tall hentet fra FactSet.

Til sammen leverte Nio 23.520 biler i andre kvartal. Det er en nedgang på 6,1 prosent sammenlignet med samme periode året før, og en nedgang på 24,9 prosent fra første kvartal. 

Det kan imidlertid virke som om de har klart å reise seg fra den skuffelsen, for i juli solgte de til sammen 20.462 kjøretøy – en økning på 103,6 prosent sammenlignet med juli i fjor. 

Venter sterk vekst

– Som følge av produktovergangen basert på NT2.0-plattformen, i tillegg til utvidelsen av vårt strømnettverk og styrkingen av salgskapasitetene våre, forventer vi solid vekst i kjøretøyleveransene i andre halvdel av 2023, sier adm. direktør William Bin Li.

For tredje kvartal forventer selskapet en omsetning på mellom 18,9 og 19,5 milliarder yuan, opp mot 28,6 milliarder kroner. Det vil i så fall være et solid løft fra fjoråret da selskapet fikk 13 milliarder yuan i omsetning i tredje kvartal, i tillegg vil det også være høyere enn dagens FactSet-konsensus på 18,03 milliarder yuan. 

Samtidig venter kineserne å levere mellom 55.000 og 57.000 biler i løpet av inneværende kvartal, noe som vil være en økning på minst 74 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.