<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Det er ingen vei tilbake nå

Nissans toppsjef Makoto Uchida mener det er for sent for Sunak og andre vestlige ledere å snu på klimatiltakene, og sier de kun vil selge elbiler i Europa fra 2030. 

Publisert 25. sep. 2023 kl. 15.46
Oppdatert 25. sep. 2023 klokken 16.50
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 429 ord
– FOR SENT Å SNU: Nissans toppsjef Makoto Uchida er tydelig på at det er for sent å ombestemme seg i klimakampen nå.  Foto: Bloomberg

Nissan Motor kunngjorde mandag at fra nå av vil alle nye modeller de lanserer i Europa være helt elektriske, og de har planer om å kun selge elektriske kjøretøy på kontinentet innen 2030, melder Reuters.

– Det er ingen vei tilbake nå, sier Nissans konsernsjef Makoto Uchida i det som mange tolker som et spark mot Storbritannias statsminister Rishi Sunak, etter at han i forrige uke foreslo å utsette utfasingen av forbrenningsmotene, skriver Financial Times. 

UTSETTER: Storbritannias statsminister Rishi Sunak vil utsette noen av klimabestemmelsene hans tidligere kolleger og partifeller innførte. Foto: Bloomberg

– Må gå videre

Nissan-sjefen mener det er på tide at verden går videre fra diesel- og bensinbiler. 

– Verden må gå videre fra forbrenningsmotorer. Vi har et ansvar for å være en del av løsningen og en del av økosystemet, sier Nissan-sjefen.

– Nissan vil gjøre overgangen til helt elektriske kjøretøy innen 2030 i Europa – vi mener dette er riktig skritt for vår virksomhet, våre kunder og for planeten, legger han til. 

Nissan økte tidligere i år målene sine for elbiler ettersom de vil forsøke å tette gapet til konkurrenter som Tesla, og kunngjorde at de vil lansere 19 nye elektriske modeller frem mot 2030.

TIDLIG UTE: Nissan Leaf selger fortsatt godt i Norge selv om modellen begynner å bli akterutseilt. Foto: Ivar Engerud

98 % elektrifisert i 2027

Et tidligere uttalt mål for japanerne er at innen regnskapsåret som avsluttes 31. mars 2027, skal 98 prosent av salget deres i Europa være elektrifisert – enten helelektrisk eller hybrid. Deres nye målsetning om å kun selge elektriske biler i Europa innen 2030 samsvarer også med målsetningen til deres franske alliansepartner Renault – ettersom de også ønsker å gjøre merket helelektrisk innen den tid, skriver Reuters. 

De er imidlertid ikke alene om ideen. Både Ford og Stellantis har planer om å være helelektriske i Europa innen 2030, mens Volvo har planer om å kun selge elektriske kjøretøy innen 2030 – uansett hvor på kloden du befinner deg.