<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bilsalget stopper opp

Høyere renter og avgifter har hjulpet bilsalget med å krasje i år. OFV anslår at bilsalget vil falle med en fjerdedel i år, og at den vil holde seg der ut neste år.

Publisert 7. nov. 2023 kl. 13.47
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 776 ord
TRÅTT BILSALG: Nubilsalget er ned 25 prosent hittil i år. Her en Audi Q8 e-tron som er til salgs hos Møller Bil Bryn. Foto: Håkon Sæbø

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har tatt frem kalkulatoren og kommet frem til at antallet nye førstegangsregistrerte personbiler i år vil komme opp i 129.000 biler. Det er i så fall 45.000 færre nye personbiler enn i 2022 – et fall på 25 prosent. 

Ifølge estimatene fra OFV tyder ting også på at nybilsalget i 2024 vil ende på omtrent det samme nivået som i år, med 130.500 førstegangsregistrerte nye personbiler.

Salgsnedgang på 25 prosent

Estimatene er utarbeidet av CPM Analytics og tar utgangspunkt i faktiske registreringstall fra 2004 og frem til i dag – i tillegg har de tatt med Norges Banks rentebane og hvordan dette vil virke inn på nybilsalget i beregningen. Dagens styringsrente på 4,25 prosent og varsel om kommende renteøkning er lagt til grunn for beregningene.

Anslagene fra OFV kommer under en uke etter at DNB la frem sine prognoser for nybilsalget i år og til neste år. DNB tror at nybilsalget vil ende på rundt 130.000 biler i år, ganske likt med OFV, men for 2024 er de mer pessimistiske. DNB forventer at nybilsalget til neste år vil stoppe på 110.000 biler, altså ytterligere et fall på 15 prosent fra årets anslåtte salg. 

Skulle nybilsalget ende på 110.000 biler vil det være en nedgang på nesten 38 prosent fra toppåret 2021, da det ble solgt over 176.000 nye biler.

– Renteoppgangen er den dominerende faktoren i 2023, sa seniorøkonom Knut A. Magnussen i DNB Markets til Finansavisen da de la frem prognosene.

Renteøkning demper bilsalget 

At de økte rentene hemmer bilsalget kan direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV også skrive under på. 

SER FALL: Øyvind Soldberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken. Foto: Lars Brænden Schram

– Rentens betydning i bilmarkedet har vært en avgjørende faktor gjennom flere år, og lav rente har bidratt til en kraftig økning i nybilsalget de siste årene. Etter en jevn og sterk renteøkning gjennom det siste året, ser vi nå et betydelig fall i nybilkjøp, sier Solberg Thorsen.

– Det er åpenbart at renteutviklingen fra 2004 og frem til dagens nivå har hatt tydelig innvirkning på forbrukernes lånemuligheter og dermed på deres kjøpekraft. Veldig mange har kjøpt ny bil, spesielt i 2021 og 2022, men den økonomiske hverdagen har innhentet en del, og derfor ser vi et tydelig fall i bilsalget nå, legger han til. 

Ladbare hybrider i fritt fall

Den kraftige veksten i antall elbiler har i stor grad påvirket registreringstakten for biler med andre drivlinjer. Det er stadig færre som velger ny personbil med diesel- eller bensinmotor, men den største nedgangen de siste to årene har likevel de nye ladbare hybrider hatt.

Så langt i år er det registrert drøyt 7.300 ladbare hybrider, en nedgang på 37 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Og det var etter at salget av antall ladbare hybrider i 2022 falt med med 58 prosent sammenlignet med 2021.

– Den sterke nedgangen henger i all hovedsak samme med de nye avgiftsreglene for ladbare hybrider som trådte i kraft i 2023. Disse avgiftene har gjort ladbar hybrid mindre gunstig sammenlignet med andre mer miljøvennlige alternativer, som elbiler og hydrogenbiler, sier Solberg Thorsen som forventer at nedgangen i registreringstakten for nye ladbare hybridbiler vil fortsette.

– Prognosen tilsier at det ender på 8.400 ladbare hybrider i 2023. I 2024 vil antallet synke til om lag 7.000, sier Solberg Thorsen.

100 % nullutslipp innen 2025?

Til tross for moms på elbiler som koster over 500.000 kroner og ny vektavgift som også gjelder elbil, forventer OFV en økning i markedsandel for elbiler i tiden framover. Det gjenstår fortsatt 16 prosent før elbilsalget når 100 prosent, som 2025-målet handler om.

I Solberg-regjeringens Nasjonal transportplan for 2018-2029 satte man målsetningen om at samtlige nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy (elbiler og hydrogenbiler) fra 2025. Og selv om vi allerede da godt an til å klare det, har utviklingen de siste to årene vært rimelig flat, med unntak av i januar i år da salgsandelen på elbiler falt etter Støre-regjeringens avgiftsøkning. 

– Det er usikkert om vi klarer å nå 100 prosent elbiler i løpet av de neste fjorten månedene. Prognosen vår for 2024 peker på et nybilsalg på 130.000 biler. Av disse vil drøyt 117.000 være nullutslippsbiler. Rundt 13.000 nye personbiler vil altså være hybrider og bensin- og dieselbiler – med en liten overvekt av ladbare hybrider, sier Solberg Thorsen.

Til sammen forventer OFV at bilsalget i 2024 vil fordele seg slikt:

  • Elbiler: 117.365
  • Bensin og diesel: 6.077
  • Ladbare hybrider: 7.095
  • Totalt: 130.537