<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tysk gigant tar saftig jafs i Europa

Volkswagen-gruppen står nå for hvert fjerde bilsalg i Europa, etter sterk salgsvekst i oktober. Og Norge er ikke lenger det svakeste markedet.

Publisert 17. nov. 2022 kl. 10.01
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 312 ord
NYE BILER: Volkswagen er Europas klart største bilkonsern, med en markedsandel på 25,5 prosent i oktober. Volkswagen-merket alene står for 11,2 prosent av alle nybilregistreringer. Foto: Bloomberg

Salget av nye biler steg 12,2 prosent i EU i oktober, til 745.855 biler, viser nye tall fra bransjeorganisasjonen ACEA. Det utgjør en akselerasjon fra september og august, da oppgangen var på 9,6 og 4,4 prosent.

Årets samlede salg er imidlertid 8,1 prosent lavere enn på samme tid i fjor. Og oktober-tallet er nær 290.000 lavere enn i oktober 2019, før coronapandemien.

Tre av de fire største markedene i EU bidra til fremgangen i oktober med tosifret vekst. I Tyskland var økningen i antallet nybilregistreringer på 16,8 prosent. I Italia var den på 14,6 prosent, og i Spania på 11,7 prosent. Frankrike hadde en mer beskjeden vekst, på 5,5 prosent.

Norge ikke lenger verst

Inkluderes også Storbritannia og EFTA-landene – og dermed også Norge – var bilsalget i oktober opp 14,1 prosent til 910.753 registreringer.

Det norske salget, som har falt mest i hele Europa i både september og august , økte i oktober med 8,5 prosent til 12.558 biler. Det britiske utmerket seg med en vekst på hele 26,4 prosent til 134.344 biler.

Danmark derimot, var blant de få landene med salgsnedgang i oktober. Det danske nybilsalget sank 14,3 prosent i oktober.

Sterk vekst for markedslederen

Volkswagen-konsernet er stadig største aktør på nybilmarkedet, med en andel på 25,5 prosent i både EU og hele Europa. VW-gruppen inkluderer merker som Audi, Skoda og Seat, som sammen med VW-merket alle hadde sterk salgsvekst.

Porsche, som også inngår i VW-gruppen, så salget synke 19,9 prosent i Europa i oktober, til 6.006 biler.

Stellantis-gruppen, med merker som Peugeot, Opel, Fiat og Citroën, er stadig nest største bilkonsern på kontinentet, men markedsandelen har krympet til 17,9 prosent, fra 20,8 prosent for ett år siden. Markedsandelen i EU har sunket fra 22,2 til 19,0 prosent.

Toyota-salget økte 46,2 prosent, mens Ford hadde en økning på 37,8 prosent i Europa.