<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ny pengejakt i gang

Havila Kystruten gjør et nytt forsøk på å skaffe seg nødvendig finansiering. 

Publisert 31. mai 2023 kl. 13.47
Oppdatert 31. mai 2023 klokken 16.03
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 455 ord
FINANSIERING: Havila Kystruten, her ved skipet «Havila Polaris». Foto: Havila Kystruten

 

Havila Kystruten vil nå hente 390 millioner euro, fremgår det av en børsmelding onsdag. Det tilsvarer i underkant av 4,7 milliarder kroner og skal gå til refinansiering av gjeld og overtagelse av to kystruteskip som er klare for levering.

Det er en måned siden rederiet sendte børsmelding om at det hadde engasjert Arctic Securities og Fearnley Securities som tilretteleggere for finansieringen, og at disse ville arbeide med å få finne investorer til kystruteflåten.

Noen finansieringsløsning foreligger tydeligvis ennå ikke, og i mellomtiden er Norda kommet med på laget for å bistå i pengejakten. 

Prøver med obligasjon

Samtidig er planen nå endret til at det tas sikte på å hente midlene i form av et obligasjonslån. Det skal arrangeres flere investormøter fra 1. juni der målet er å oppnå et førsteprioritets pantelån med tre års løpetid.

15. september i fjor varslet Havila Kystruten børsen om at det var inngått avtaler om refinansiering av selskapets skip slik at lånene fra det sanksjonerte russiske leasingselskapet GTLK kunne innløses. Statseide GTLK var eier og leide ut fartøyene til Fosnavåg-rederiet.

Beløpet utgjorde den gangen 370 millioner euro; 3,7 milliarder kroner etter vekslingskursen da. Det skulle dekke betalingen til det tyrkiske verftet Tersan ved levering av kystruteskipene «Havila Polaris» og «Havila Pollux» foruten innløsning av eksisterende gjeld til leasingselskapet knyttet til alle de fire skipene.

Rederiets finansdirektør Arne Johan Dale ville for en drøy måned siden ikke svare på om långivere hadde trukket seg fra refinansieringsavtalene som angivelig var inngått i fjor høst.

I stedet viste han til at den tidkrevende prosessen hadde sammenheng med at sanksjonsregelverkene var svært krevende å forholde seg til.

Usikkerheten om finansieringen av skipene og den krevende håndteringen av sanksjonsregelverket har sendt kursen på Havila Kystruten-aksjen rett utforbakke.

Onsdag ettermiddag var det handel i aksjen til 6,48 kroner, ned 40,3 prosent siden årsskiftet og 66,3 prosent siden slutten av mai i fjor.

90 mill. i minus

Gitt at rederiet kommer i mål med den nye obligasjonsfinansieringen, drift i høysesongen og 163 millioner kroner i støtte fra NOx-fondet, venter Havila Kystruten at selskapet vil ha tilstrekkelig arbeidskapital for driften.

Ved utgangen av første kvartal hadde det 113 millioner kroner i likvide midler.

Rederiet oppgir foreløpige regnskapstall for første kvartal i onsdagens melding.

Inntektene endte på 116,5 millioner kroner. Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (ebitda) oppgis til minus 90 millioner kroner.

Rederiet bokførte «betydelige» ekstraordinære kostnader i perioden, inkludert mannskapskostnader for «Havila Polaris» og «Havila Pollux», som står klare for å hentes til Norge og settes i drift.

I fjor tapte Havila Kystruten 570 millioner kroner før skatt. Uten statlig LNG-støtte ville tapet ha nærmet seg 700 millioner.

Det er mer enn to år siden Per Sævik og Havila Kystruten skulle hatt alle sine fire nye kystruteskip i trafikk mellom Bergen og Kirkenes. Pr. i dag er kun to av skipene i drift.