Neste år er det ventet et bilsalg på om lag 120.000 nye biler, og ni av ti av disse er elbiler, ifølge NAF.
– Fra nyttår får nesten alle elbil-storselgerne moms, og alle elbiler får vektavgift. Til sammen kan prisøkningen bli 40-60.000 kroner på familiebilene. Dette vil gjelde alle biler som ikke blir levert før nyttår, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF, i en pressemelding.
Det er en lei ekstrakostnad for alle som bestilte produsentenes nyeste modeller i god tro om at de ville bli levert i edruelig tid – kanskje til og med før beskjeden om moms ble gitt.
Heldigvis har du som forbruker flere rettigheter.
– Blir bilen dyrere på grunn av de nye avgiftene kan du i mange tilfeller heve kjøpet, sier Handagard.
Risiko som forbruker
Handagard mener rettighetene for forbrukerne bør styrkes.
Standardkontraktene låser nemlig kjøper til å betale avgiftene som gjelder når bilen blir levert – ikke avgiftene som gjelder på bestillingstidspunktet. Som forbruker tar du dermed hele risikoen for prisøkninger, slik kontraktene ser ut i dag.
Reglene
– Vi mener disse punktene bør endres slik at terskelen for prisøkning settes til 3 prosent, altså halvparten i av i dag. I tillegg bør punktet som gjelder lang leveringstid ut av kontraktene som standard, sier Handagard.
Så mye dyrere blir bilene
NAF har sett nærmere på et utvalg familiebiler i ulike prisklasser, og har tatt utgangspunkt i listepriser og utstyrsversjoner som selger godt i Norge.
Bilene som havner i kategorien over 6 prosents prisøkning kan kjøpet heves, ifølge NAFs oversikt. I kategorien under 6 prosents prisøkning må du forsøke å forhandle deg frem til en avtale med forhandler.