<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Flykjempe med gigantordre

Lufthansa bestiller fly fra både Airbus og Boeing når de nå gjennomfører sin største flåtefornyelse i historien. 

Publisert 19. des. 2023 kl. 14.49
Oppdatert 19. des. 2023 klokken 15.12
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 353 ord
OPPTIL 100: Lufthansa kan komme til å kjøpte til sammen 100 nye Boeing 737-8 -fly, hvis de velger å benytte seg av kjøpsopsjonene også.  Foto: Bloomberg

Lufthansa har lagt inn en bestilling på 80 nye fly fra Boeing og Airbus, i en avtale som er verdt 9 milliarder dollar, som tilsvarer 93 milliarder kroner. 

I tillegg til de 80 flyene har den tyske kjempen også sikret seg kjøpsopsjoner på ytterligere 120 fly, opplyser selskapet tirsdag. 

I første omgang har hanseatene bestilt 40 Airbus A220-300 og 40 Boeing 737-8 MAX, mens kjøpsopsjoner dekker ytterligere 20 Airbus A220-300, 60 Boeing 737-8 MAX og ytterligere 40 fly fra Airbus A320-familien.

BESTILT: Lufthansa har bestilt både 40 nye Airbus A220-300 (øverst) og 40 nye Boeing 737-8 MAX. Foto: Lufthansa

Historisk stor flåtefornyelse 

Ifølge selskapet vil ordren være en del av selskapets største flåtefornyelse i historien, og flyene forventes å bli levert i perioden 2026-2032.

– Med dagens flybestilling akselererer vi den største flåtefornyelsen i selskapets historie. Dette øker vår ordreliste fra omtrent 200 fly til 280, i tillegg til 120 kjøpsopsjoner for ytterligere moderne kort- og mellomdistansefly, sier konserndirektør for flåte og teknologi, Detlef Kayser. 

– Vi er glade for at både Airbus og Boeing har klart å overbevise oss på alle kommersielle og teknologiske aspekter, legger han til. 

Den samlede investeringen forventes å ligge på mellom 2,5 og 3 milliarder euro i både 2023 og 2024. 

Skal halvere utslipp innen 2030

Flyordrene er en del av Lufthansas langsiktige strategi om å fokusere på kostnadseffektivitet og utslippsreduksjon. Sammenlignet med deres forgjengere vil de nye flyene ha opptil 30 prosent lavere drivstofforbruk og tilsvarende lavere karbonutslipp. 

Selskapet har som mål å redusere netto CO2-utslipp med 50 prosent innen 2030 sammenlignet med 2019, for å oppnå karbonnøytralitet innen 2050.

– De er også mer stillegående, økonomiske, effektive og slipper ut opptil 30 prosent mindre CO2 enn sine forgjengere.

Ny gigaordre for Airbus

For Airbus var imidlertid ikke Lufthansa-ordren dagens største nyhet. For det britiske flyselskapet easyJet la inn en bestilling på 157 nye fly i A320-familien til franskmennene. 

I ordren inngår også at flyprodusenten skal oppgradere 35 A320-fly i tillegg. 

– Både easyJet og Airbus er sterke talsmenn for å redusere karbonavtrykket i luftfartssektoren. Denne betydelige investeringen i de mest drivstoffeffektive og SAF-kapasitetsdyktige flyene er et bevis på vårt felles engasjement i denne sammenhengen, sier konserndirektør Christian Scherer i Airbus.